Гените определят не само външния ни вид, но и много от заболяванията, от които ще страдаме през живота си. Депресията и безсънието например могат да бъдат причинени не само от стрес или изтощение, а от генетична предразположеност. В тази статия ще поговорим за някои генетични заболявания и проблеми, които дъщерята може да наследи от майка си.

Важно е да отбележим, че генетичната предразположеност изисква от нас да бъдем по-внимателни към здравето си, но не означава, че неизбежно ще се разболеем, просто ни е нужна добра профилактика.

Остеопороза

Остеопорозата е заболяване, което прави костите по-слаби и повишава риска от счупване. Жените по-често страдаме от това заболяване, а генетичната предразположеност е един от най-рисковите фактори. Първите признаци на остеопорозата обикновено се появяват след менопаузата, след която костите губят част от калция си и стават по-крехки.

Превантивни мерки:

• Трябва да ядете повече храни, богати на калций. Но не забравяйте, че калцият може да се абсорбира от тялото само когато се комбинира с витамин D. Консултирайте се с личния ви лекар и го помолете да ви предпише необходимите хранителни добавки. Също така повишете разходките сред природата.
  • Не пушете. Този лош навик намалява способността на тялото да абсорбира калций и влияе върху костната плътност.
  • Не пийте газирани напитки. Редовната консумация на такива напитки увеличава риска от фрактура на бедрената кост с 14%.
  • Следете теглото си и спортувайте. Абсолютният минимум за хората на възраст между 19 и 64 години е 150 минути аеробна активност седмично, както и силови упражнения за мускулите на краката, бедрата, гърба, гърдите, ръцете и рамената два пъти седмично.

Ревматоиден артрит

Причината за ревматоидния артрит не е напълно ясна, но учените предполагат, че тя е комбинация от генетична предразположеност и фактори на околната среда, които засягат имунната система на човека.

Превантивни мерки:

• Спрете цигарите и намалете консумацията на кафе и червено месо.
  • Обръщайте внимание на зъбите и венците си, ходете на зъболекар редовно. Пародонталните заболявания могат да доведат до развитието на ревматоиден артрит.
  • Яжте повече храни, богати на витамин С. Този антиоксидант намалява риска от възпаления в тялото ни.

Преждевременно остаряване

Учените са открили, че определени гени са отговорни за това колко дълго телата ни могат да предотвратят процесите на стареене. Тези гени се предават от едно поколение на друго по майчина линия. Ако майка ви е остаряла по-бързо и вие сте наследили този некачествен ген, и при вас процесът на стареене ще бъде по-бърз.

За съжаление, учените все още не са измислили как да обърнат този процес, но е важно да използвате редовно слънцезащитен крем с висок фактор, защото прекаленото излагане на слънце също води до по-бързо състаряване на кожата. Любопитното е, че чувствителността към слънчевата светлина също е наследствена особеност. Друго нещо, което може да направите, е да се грижите старателно за кожата на лицето ви с подходяща козметика и да се храните с много плодове и зеленчуци.

Депресия

Около 300 милиона души страдат от депресия всяка година. Учените са открили, че понякога депресията е генетично обособена и хората, които са предразположени към това заболяване, имат т.нар ген Slc6a15. Учените са установили, че той може да бъде наследен. При жените има два пъти по-голяма вероятност да бъдат засегнати от депресията, която може да се превърне и в хронично заболяване. Следродилната депресия също може да е наследствена.

Превантивни мерки:

• Обръщайте внимание на физическото ви състояние: трябва да спите добре, да се храните балансирано и да спортувате редовно.
  • Не потискайте емоциите си и не избягвайте проблемите си, обърнете се за помощ към вашите приятели и семейство. Понякога просто се нуждаем от един хубав разговор с приятел, за да ни олекне.
  • Не се срамувайте да посетите психотерапевт, ако смятате, че вашето състояние се влошава.

Глаукома

Жените страдат от глаукома по-често от мъжете, а генетичните мутации, с които се свързва това заболяване, могат да бъдат наследени.

Превантивни мерки:

• Преглеждайте се редовно. Ако нямате други очни проблеми, трябва да посещавате офталмолог на всеки 2-4 години, преди да навършите 40-годишна възраст, на всеки 1-3 години, ако сте на възраст от 40 до 54 години, на всеки 1-2 години, ако сте на възраст от 55 до 64 години, и на всеки 6-12 месеца след 65-годишна възраст. Ако имате други проблеми, например късогледство, най-добре е да се преглеждате веднъж годишно, независимо от възрастта ви.
  • Физическите упражнения също могат да ви помогнат.

Сърдечно-съдови заболявания

Разпределението на мазнините в женското тяло се определя генетично, ако майка ви трупа мазнини около корема, най-вероятно и при вас ще е същото, а ако мазнините са концентрирани в коремната област, рисковете от сърдечно-съдови заболявания се удвоят. Неспособността на тялото да се справи с лошия холестерол, който се натрупва в артериите, също може да е генетично обособена.

Превантивни мерки:

• Наднорменото тегло увеличава риска от апоплектичен инсулт, инфаркт, високо кръвно налягане и диабет. Намерете спорт, който ви харесва най-много и го практикувайте 3-4 пъти седмично.
  • Променете диетата си: откажете се от солените, сладки и мазни храни и яжте повече зеленчуци, плодове и пълнозърнести храни.
  • Спрете цигарите.
  • Редовно следете кръвното си налягане и нивата на холестерола.

Мигрена

Жените страдат от мигрена 3 пъти по-често от мъжете. Тази болест също може да бъде предавана генетично, но е напълно възможно да облекчите мигрената и да намалите кризите до минимум.

Превантивни мерки:

• Намалете консумацията на алкохол, шоколад, сирене, кафе и цитрусови плодове. Всички тези храни могат да предизвикат мигрена.
  • Избягвайте местата със силни миризми и ярка светлина.
  • Пий много вода.
  • Намирайте време за почивка всеки ден.

Безсъние

Учените са открили, че безсънието може да бъде причинено не само от психологически проблеми, но и от генетични. Освен това те откриват, че гените, отговорни за безсънието, вървят ръка за ръка с повишен риск от невротично безпокойство и депресия.

Превантивни мерки:

• Мислете за нещо положително преди лягане.
  • Не пийте кафе, не пушете или не яжте тежки храни в края на деня.
  • Не правете физически упражнения късно вечер. Намалете физическата активност 4 часа преди лягане.
  • Опитайте се да заспивате и да се събуждате по едно и също време всеки ден.
  • Ето тук ще намерите още съвети как да заспивате по-лесно.

Болест на Алцхаймер

Болестта на Алцхаймер е често срещана форма на деменцията и също засяга по-често жените, отколкото мъжете. Няма лечение за това заболяване, но можете да намалите риска от него, ако водите здравословен начин на живот.

Превантивни мерки:

• Следете нивата на кръвното налягане и холестерола.
  • Спрете цигарите. Тютюнопушенето увеличава риска от деменция.
  • Спортувайте. По този начин мозъка ще се насища с достатъчно кислород.
  • Ограничете консумацията на захар и наситени мазнини, яжте много плодове и зеленчуци, както и омега-3 мастни киселини.
  • Наспивайте се добре.
  • Общувайте редовно с приятелите ви. Честият контакт с други хора намалява риска от деменция.
  • Не забравяйте и мозъчната стимулация – четете книги, решавайте кръстословици и логически загадки, изпробвайте нови неща, учете езици.

Рак на гърдата и яйчниците

През 2013 г. известната актриса Анджелина Джоли претърпя превантивна двойна мастектомия. 2 години по-късно, след като резултатите от годишните ѝ прегледи показаха възможни признаци на ранен рак на яйчника, тя претърпя превантивна оофоректомия (хирургично отстраняване на яйчниците). Тя се решава на тази драстична крачка, за да сведе до минимум риска от рак на гърдите и яйчниците, който е погубил майка ѝ и баба ѝ. Джоли е наследила от тях гена BRCA1, който значително увеличава вероятността от развитие на рак на гърдата и яйчниците. Но учените успокояват, че не всички генни мутации водят до рак, така че не е нужно да предприемате незабавно такива сериозни превантивни мерки.

Превантивни мерки:

• Намалете консумацията на алкохол.
  • Най-добре е да имате дете до 30-годишна възраст. Изследванията показват, че раждането на първото дете до 30-годишна възраст намалява риска от рак на гърдата.
  • Не пушете.
  • Ходете на профилактични прегледи веднъж годишно.