Учените са изчислили, че около 70% от смъртните случаи настъпват в следствие на нездравословен начин на живот. Какъв огромен процент! За да боледуваме по-рядко, е хубаво да се интересуваме от последните иновации в медицината и от последните открития в тази сфера.

Затова днес сме ви подбрали 10 научни открития, които са доста любопитни.

1. Гладуването от време на време е полезно за имунната система

Проучване, проведено от учени от Университета на Южна Калифорния, показва, че гладуването за 2-4 дни подпомага имунната система. За целите на проучването, доброволците са гладували в продължение на няколко дни на всеки шест месеца. По време на гладуването телата на доброволците използвали собствените си запаси от глюкоза, мазнини и кетони, освен това изразходвали много левкоцити. Вследствие на това се образували повече нови клетки и имунната система била „освежена“.

Гладуването понижавало и нивата на хормоните, които са свързани със стареенето, освен това забавяло развитието на туморите.

Трябва да споменем, че гладуването е противопоказно при някои състояния, като много ниско тегло, злокачествени тумори, туберкулоза, проблеми със сърцето, уролитиаза и холелитиаза, стомашни язви и чернодробна цироза. Децата и хората в напреднала възраст също не бива да гладуват за дълги периоди от време, това се отнася и за бременните жени и дамите, които кърмят.

2. Ако в стаята, която спите, е светло, това може да доведе до депресия

Този невероятен факт е установен от японски учени. Те са наблюдавали 860 възрастни хора и начина, по който спят. В началото на експеримента тези хора не проявявали никакви признаци на депресия. С напредването на експеримента се установило, че онези, които не спели в абсолютна тъмнина, започнали да проявяват симптоми на повишено безпокойствие и стрес.

Проф. Кенджи Обаяши предполага, че и най-малката светлина може да наруши режима на биологичния ни часовник, което води до проблеми в производството на мелатонин – хормона на съня, който се отделя в тъмната част на денонощието. Този хормонален дисбаланс оказва влияние и върху психиката ни.

Учените съветват хората да спят с пуснати щори или пердета, а в стаята да няма никакви устройства, които да излъчват светлина.

3. Чистенето влошава състоянието на белите ни дробове

Учени от Университета на Берген, Норвегия, в продължение на 20 години са наблюдавали 6000 души. Събраните данни показали, че състоянието на белите дробове на жени, които работели като чистачки или често чистели у дома, най-вече с аерозоли, било много по-лошо от това на други жени, които чистели по-рядко или с по-малко химикали. Учените са установили, че уврежданията на белите дробове на жените, които работели като чистачки от 20 години, били толкова големи, че могат да бъдат сравнени с уврежданията, причинени от 20 години тютюнопушене.

Освен това жените, които работели като чистачки, често страдали от астма, нещо, което не било забелязано при мъжете чистачи.

Учените съветват всички да използват по-малко химически препарати при почистването на дома.

4. Електронните цигари увеличават риска от пневмония

Учени от Университета „Кралица Мери“ в Лондон са провели експерименти с хора и мишки, за да установят какъв ефект имат електронните цигари и наргилета върху тялото. Проучването доказало, че онези, които обичат електронните цигари, са изправени пред по-голям риск от пневмония.

Пушенето помага на бактериите, които причиняват възпаление на белите дробове, да залепнат по дихателните пътища и да проникнат в клетките. Ето какво обясняват учените: „Бактериите, причиняващи пневмония, могат да се намират в дихателните пътища, без да причиняват заболяване. В някои случаи обаче, както е при пушенето на електронни цигари, тези бактерии лесно проникват през стените на клетките и причиняват пневмония.“

5. Оптимистите по-рядко страдат от сърдечни заболявания

Учени от Колумбийския университет са проучили данните, предоставени им от 2400 пациенти с хронична ангина и са стигнали до интересно заключение. Оказало се, че пациентите с оптимистични възгледи за живота 30-40% по-рядко постъпват в болница в сравнение с пациентите, които имат по-мрачен светоглед.

Причината е, че положителните емоции намаляват нивата на адреналина и кортизола, които са отговорни за стреса и за чувството на безпокойство. Което пък влияе положително на кръвното налягане и намалява риска от сърдечни заболявания.

6. Пиенето на кафе може да намали размера на гърдите ви

Британско проучване сочи, че прекомерното пиене на кафе (3 и повече чаши на ден) може да доведе до намаляване на гърдите при дамите. Колко повече кафе пие една жена, толкова по-силен е ефектът. Причината е, че кафето активизира хормони, които водят до намаляването на размера на гърдите. Още една причина да намалите кофеина.

7. Бодибилдингът не прави мъжете по-силни

Други британски учени са открили, че тренировките по бодибилдинг не увеличават физическата сила, въпреки че размерът на мускулите расте. Много от нас си мислят, че хората с огромни мускули са силни като Хълк, но учените са установили, че това не е така. Те са изследвали мускулните тъкани на бодибилдъри, на бегачи и на обикновени мъже. Оказало се, че размерът на мускулите не е правопропорционален на силата, която те могат да произведат.

„Прекомерният растеж на мускулите оказва ефект върху тяхното качество, и то по негативен начин. По-добре е да поддържате мускули в нормални размери, отколкото да се стремите да имате огромни мускули“, казват учените.

8. От връзките се надебелява

Учени от Австралия са наблюдавали повече от 15 хил. души в рамките на 9 години. Те са забелязали, че хората, които са обвързани, имат наднормено тегло 20% по-често от необвързаните, включително и от разведените. Учените отбелязват, че много от двойките имали по-балансирана диета, пушели по-малко и консумирали по-малко алкохол, но пак били по-пълни от необвързаните.

Причините за това са няколко. Първо, обвързаните не държали да впечатлят партньора си и с времето спирало да им пука дали са качили няколко килограма, или не. Второ, обвързаните ядели повече храна на семейните събирания. Трето, родителите често дояждали храната на децата си, което допринасяло за още стотина и повече излишни калории.

9. Тайната за щастливия живот е... всекидневният достъп до интернет!

Да, звучи много странно и малко тъжно, но до това заключение са стигнали норвежки учени от Центъра по технологични иновации и култура към Университета на Осло. Те са анкетирали повече от 100 хил. европейци и са установили, че за да се чувстват щастливи, европейците трябвало да използват интернет всеки ден. Учените наблягат на факта, че не е важно колко време прекарваме в интернет, а как го прекарваме.

Норвежците са установили, че интернетът помага на хората да преодолеят по-бързо кризата на средната възраст.

10. Спете голи за по-ползотворен сън

Американски учени са открили, че е по-добре да спим голи, отколкото по пижама или бельо. Ето какви са причините:

• Първо, телата ни притежават механизми, които поддържат оптималната температура на тялото, докато спим. Дрехите само пречат на тези механизми и водят до претопляне на тялото, което пък предизвиква безсъние.
  • Второ, при по-ниска температура тялото ни произвежда хормони, които забързват регенерацията на клетките.
  • Трето, спането без дрехи намалява риска от гъбични инфекции в интимната област.
  • Четвърто, липсата на връзки, ластици и въобще на дрехи подобрява кръвообращението.
  • Пето, ако имате партньор, голотата ще увеличи интимността помежду ви, тъй като допирът до голата кожа на другия повишава производството на окситоцин – хормон, който увеличава сексуалното желание.

Според учените почти 30% от мъжете и 20% от жените в САЩ спят голи.