Вече всички знаем – социалните мрежи ни правят нещастни.

Всички осъзнаваме отлично, че няма как всеки един от нас да бъде толкова успешен, богат, привлекателен, интелигентен и забавен, колкото изглежда във Facebook.

Но по какво точно се различава реалният живот от този в социалните мрежи?
Хората прекарват определено време във вършене на домакинска работа или забавления, но постовете в социалните мрежи са двойно повече.

Ако сравним два еднакви по големина хотела, с еднакъв брой стаи, то ще ви се стори ли странен фактът, че три пъти повече хора отбелязват, че са отседнали в един от тях?

Оказва се, че Фейсбук събира информация за предпочитаните марки автомобили, които ползват потребителите. Установено е, че собствениците на определени марки коли по-често публикуват придобивката си в мрежата.
Всъщност притежателите на по-луксозни автомобили по-често се хвалят с покупките си в социалните мрежи, отколкото притежателите на по-обикновени коли.

Но хората в различните краища на света имат различна представа за това кое е готино и кое е засрамващо. Да вземем за пример музикалните вкусове на мъжете и жените през 2014-та година в Spotify Insights. Оказва се, че вкусовете им са почти еднакви – 29 от 40-те изпълнители, слушани от жените, са слушани и от мъжете. Но в социалните мрежи господата не са споделяли предпочитанията си към по-нежно звучащата музика.

Напрежението, което оказва желанието ни да изглежда добре в социалните мрежи, може наистина да ни навреди.

Много хора използват социалните мрежи, за да открият други като тях и да докажат, че всеки може да се справи с болестта. Но ако самото заболяване се смята за засрамващо, то броят на хората, които ще споделят онлайн, че страдат от него, са доста по-малко.

Разбира се, това поведение не е ново, но формата, в която се проявява е напълно нова.

Любопитно е да се отбележи, че хората споделят с търсачките доста повече информация, отколкото в социалните мрежи. Всъщност те споделят с Google информация, която може би не са споделили дори с най-близките си.
Ето и един любопитен експеримент:

В социалните мрежи топ допълненията за фразата „Съпругът ми е...” са „най-добрият”, „моят най-добър приятел”, „невероятен” и „ толкова сладък”. Но ако потърсите същата фраза в Google ще се появяват коренно различни думи: „кретен”, „досаден”, „гей” и „злобен”.

Интересното е, че когато знаем, че не всичко е толкова розово, колкото се представя в социалните мрежи, се чувстваме много по-добре. Не е необходимо да се чувстваме зле, защото сме видяли публикацията на някой познат, който се хвали с невероятни постижения, чудесен външен вид и безкрайни екскурзии на екзотични места. Вече знаем, че не всичко около нас е розово и в никакъв случай не само ние се чувстваме зле от прекалено показните публикации във Facebook.

Не вярвайте на всичко, което прочетете в социалните мрежи, защото действителността може да бъде съвсем различна.