Неотдавна учените направиха удивително откритие. Оказва се, че всички синеоки хора по света произлизат от един-единствен общ прародител. Екип от Университета в Копенхаген е установил, че синият цвят на очите се дължи на генна мутация, възникнала преди 6-10 хиляди години.

Първоначално всички хора са имали кафеви очи, но мутация, възникнала в гена OCA2 в нашите хромозоми, довела до включване на възможността за сини очи. Този ген кодира т.нар. Р-протеин, който е свързан с производството на меланин - пигмента, който придава цвят на очите, кожата и косата.

Мутацията обаче не "изключва" напълно гена. Ако беше така, човешките същества нямаше да имат меланин в кожата, косата или очите си. Такова състояние всъщност се среща, но е рядко - при албиносите.

Вариациите в цвета на очите от кафяво до зелено може да бъдат обяснени с количеството меланин в ириса. При синеоките обаче практически липсват вариации в меланина. От това изследователите заключават, че всички синеоки имат един и същи прародител. Те наследили от него мутиралия ген.

При кафявооките обаче се наблюдават значителни вариации в цвета - от зеленикаво, през лешниково до толкова тъмно кафяво, че изглежда черно. Това означава, че при тях има значителни индивидуални вариации в този сектор от ДНК, който контролира производството на меланин.

Неотдавна, учените открили, един-единствен ген, наречен HERC2, който отговаря за синия цвят на очите. Този ген отслабва влиянието на гена OSA2, който определя количеството на тъмния пигмент меланин. Смята се, че това отклонение е настъпило първо, когато древните хора започнали да мигрират от Африка към Европа преди хиляди години. По този начин, всички синеоки хора са произлезли от първите европейски заселници.

Първият човек с тази мутация не е намерен. В днешно време сини очи са отбелязани само в останките на древен човек, открит в северна Испания. Разбира се, очите на 7000-годишния скелет не са се съхранили, но учените са успели да възстановят цвета им с помощта на генетичен анализ.