Луната изглежда величествено, особено в нощите, в които е цяла. Луната е кралицата на нощта. Красива, а все така далеч. Колкото и да е красива обаче, за повечето хора си остава малко непозната.

Ще ви представим 10 факта за Луната, които се надяваме, че ще събудят вашия интерес.

1.  Има вода на Луната
В дълбините на Луната има вода! Това е невероятно, но факт. Учените предварително са знаели, че в лунните кратери има замръзнала вода. През август, обаче, откриват на лунната повърхност частички вода от различен произход. Става въпрос за „магмена вода”, която не може да се определи откъде точно идва. Откритието е направено от индийската капсула Шандраван 1.

2.  Двете луни
Учени от университета в Калифорния поддържат тезата, че в същото време, в което се е формирал нашият спътник, се е образувала и една по-мъничка втора луна. Според учените, този втори спътник може да е обяснението на това, че двете лица на Луната са толкова различни. Според тях, преди много години двата спътника са се съединили в един чрез сблъсък, който продължил няколко часа. Така се е образувала и единствената Луна, която днес познаваме.

3. Луната е прашна, камениста и неравна
Една разходка на Луната не е толкова прекрасна както изглежда на снимките на първите хора, стъпили на лунната повърхност. Прахът, с който е покрита, не е полезен. Английски и френски учени дори разкриват колко опасен може да е този прах за уредите и машините, които се изпращат там. Този прах полепва по дрехите и екипите, влошава видимостта и има неблагоприятно влияние върху здравето. Още ли искате да си купите парцел на Луната?

4. Възникване на Луната
Най-известната теория за произхода на Луната твърди, че тя е възникнала преди 4.5 милиарда години, когато е възникнала и Земята. При сблъсъка, дал начало на нашата планета, са се отдели множество останки, които са формирали и нашия спътник – Луната.

5. Проби от лунен прах, открити в Калифорния
Когато Аполо 11 се връща на Земята през 1969 г., донася изключително много проби от скали и лунен прах. 68 грама от този прах са дадени на нобеловия лауреат по химия Мелвин Калвин. Той разпределя пробите сред няколко колеги, за да могат да ги изследват. След това ги събира и ги връща на НАСА. Оказва се обаче, че само 50 грама са върнати. Приело се, че останалите 18 грама са били повредени по време на изследванията. Истината е, че не било така. 3 грама се съхранили в 20 епруветки. Толкова години никой не ги е виждал. Оказва се обаче, че служителка в архива Карен Нелсън ги открива в склад в Калифорния в Lawrence Berkeley National Laboratory.

6. Луната се отдалечава
Всяка година Луната се отдалечава от Земята с 3.8 см. Специални уреди изчислят това с точност до 1 милиметър. Луната се отдалечава, защото се ускорява движението си в собствената си орбита.

7. Най-голямата лунна експлозия
На 17 март миналата година изследователите стават свидетели на най-голямата лунна експлозия, виждана някога. Причината е скала с диаметър 30-40 см, която пада с огромна скорост.

8. Странните движещи се светлини
Понякога изглеждат като облаци или сенки, движещи се и изчезващи за много кратко време.

9. Пълнолуние
Всеобщо схващане е, че пълнолунието отключва човешката лудост. Няма връзка между пълнолунието и броя на постъпващите в болница, хора с психични проблеми. Факт е обаче, че пълнолунието влияе на съня.

10. Два кораба са взривени на Луната
На 17 декември НАСА съвсем умишлено изстрелва 2 кораба срещу Луната. Двата космическа кораба нямат достатъчно височина и гориво, затова се блъскат в една планина. Друга сонда пък е заснела останките от корабите на лунната повърхност.