Също както и в литературата, филмите могат да съдържат комплексни и сложни идеи, които не забелязваме при първото гледане. Сценаристите и режисьорите често се опитват да създадат нещо много повече от лъскав касов филм без смисъл. Те използват лентите, за да говорят за философия, история и граждански права.

Нека разгледаме 7 филмови теории, които ще те изненадат:

Генезис: Създаването на филм

Филмът „Генезис” е метафора за създаването на филми. Всеки член от групата има своя роля в процеса. Еймс (Том Харди) е актьорът, който лесно променя външния си вид; Ариадне (Елън Пейдж) е сценаристът; г-н Сайто (Кен Уатанабе) е продуцентът; Юсуф (Дилийп Рао) се занимава със специалните ефекти; Артър (Джоузеф Гордън-Левит) е сценичният директор; Коб (Леонардо ди Каприо) е режисьорът – единственият, който знае как точно трябва да изглежда края на историята. Целта на екипа е да зароди определена идея в главата на някого... а не е ли такава идеята на всички филми?

Спайдърмен: Порастването

Причината „Спайдърмен” да е толкова популярен е, че всички ние сме преживели историята на Питър Паркър. Филмът и комиксите показват тийнейджър, който преминава през трансформация – отначало го е страх, но той успява да се пребори с вътрешните си демони и светът вече никога не е същият. Някои виждат историята му като символ на пубертета и порастването.

X-мен: Борбата за граждански права

Първата версия на комикса е написана през 60-те години и е алегория на борбата за граждански права на една потисната част от обществото – чернокожите. Днешните филми се свързват с борбата на хората с различна сексуална ориентация. Слоганите, които се появяват във филма – „Трябва да спасим децата си” и „Мутантите ще имат еднакви права като всички нас!” – много напомнят на всички борби за граждански права.

Властелинът на пръстените: Тоталитаризмът

 

„Властелинът на пръстените” е епична сага, която може да бъде интерпретирана по много начини. Според теориите вдъхновение за романа Толкин може да е почерпил от Първата световна война, сблъсъка между Изтока и Запада, Скандинавската митология и други древни легенди. Но според една теория Окото на Саурон поразително прилича на масонския знак върху доларовите банкноти. Окото е свързвано и с Тоталитаризма, при който всяко твое действие се наблюдава, също като в „1984” на Джордж Оруел.

Играта на играчките 3: Холокостът  

Може да ти се струва странно, но много хора намират паралели между анимационното филмче и Холокоста. В детската история играчките вече не са нужни на собственика им, затова са пратени в детска градина (която прилича на концентрационен лагер), в която Хитлер е заменен от мечето Лотсо. Някои евреи успяват да избягат, също като нашите герои. Други поддръжници на тази теория намират връзка и между Ане Франк и играчките, защото тя се е криела в таванско помещение, а във филма играчките първо е трябвало да бъдат пратени на тавана.

Магьосникът от Оз: Популизмът и парите

Според някои Жълтият път е символ на златото и Златния стандарт в САЩ, който се използва в началото на XX век, по време на Голямата депресия. Героите във филма са бедни фермери и един магьосник (авторитетната фигура, която само обещава, но нищо не прави). Изумруденият град пък символизира измамната стойност на парите (зелените американски долари).

Игра на тронове: Войната на розите

Авторът на поредицата е потвърдил, че е почерпил вдъхновение от войната между английските фамилии Йорк и Ланкастър от XV век. По време на тази война, продължила 30 години, английският трон сменя притежателя си 6 пъти, а участниците в конфликта били готови на всичко, за да получат трона. Има много паралели между Вестерос и средновековна Англия, която някога е била разделена на 7 региона, също както Вестерос е разделен на 7 кралства под една власт.