Денят след Деня на благодарността в САЩ, получил наименованието „Черен петък“ (Black Friday), днес набира изключителна популярност.

Възприет за начало на предколедното пазаруване, той предлага сериозно намаление на цените на стоките и чувствителните към изгодата американци започват лудо пазаруване. Много работодатели отчитат интереса на своите подчинени и дават свободен ден на служителите във фирмата, за да могат да задоволят своето желание за шопинг.

Внушителната гледка на масата хора, струпали се пред големите вериги часове преди отварянето им, постепенно започва да се появява и в Западна Европа. Но истинският бум на “Черния петък” по света, става едва през 2000 г., когато с развитието на онлайн търговията става все по-широко разпространен.

В България практиката е от 2-3 години, като голяма част от търговските вериги и молове направиха опит да въведат подобен вид намаления, но в доста по-ограничен мащаб.

Разбира се, както всяко нещо и "Черният петък" има своите критици, които не го одобряват. Дори няколко неправителствени организации считат стреса от този ден за изключително вреден. Това бе и причината през 1997 г. същите те да призовават американците да превърнат деня в Ден без покупки.

Тази година обаче, превърналото се в традиционното явление, няма да се проведе в пълния си блясък в последния петък на месеца - 28 ноември. Причината е, че едни от най-големите молове в България решиха да погодят номер на конкуренцията си и да изпреварят големите намаления с една седмица. Така вместо на 28-и, денят на намаленията настъпи на 21-и.

А причината бе страх у търговците да не бъдат санкционирани от Комисията за защита на конкуренцията. Антимонополният орган вече е започнал процедури срещу няколко големи търговци - главно онлайн, заради намаленията им през миналия ноември.

Съмненията на експертите на КЗК са, че търговците всъщност са "подвели и измамили потребителите, тъй като обявените тогава отстъпки не са били реални". Грозната истина показва, че в деня преди “Черния петък”, управата на магазините завишава значително цените на стоките, а после ги "смъква", заради предстоящия ден. 

Така традиционното по цял свят намалени от 80% от редовната цена на определени продукти, в нашата мила родина, се оказва поредната измама! 

Оповестено бе също, че има постъпили редица сигнали от засегнати потребители, свързани с ръст на цените онлайн в течение на последния месец, като целта била месец по-рано да бъдат уж “намалени” в т. нар. “Черен петък”. Все още не е ясно как ще приключат процедурите, започнати от КЗК и дали изобщо ще има глобени търговци. Ясно е обаче, че санкциите могат да бъдат изключително внушителни по размери и дори да достигнат до 20% от оборота. За някои фирми - до 1 млн. лева. Всичко това, разбира се, съгласно закона за “нелоялни търговски условия”.

Емилия Елчинова, шеф на “Контрол на пазара” в Комисията за защита на потребителите, съобщава пред "24 часа", че ведомството е наложило много глоби и забрани за нелоялни търговски практики на търговци от началото на годината. Няколко големи вериги например са санкционирани, защото в брошури и реклами обявяват стоки на промоционални цени, а на място в магазина те не били налични. Друг голям онлайн търговец на електроника пък е подвел потребител, който си купил телевизор, за който се рекламирало, че има свързаност с интернет, но се оказало, че допълнително трябва да се закупи мрежова карта. 

Глобите на Комисията за защита на потребителите стигат до 50 000 лв.

“И ние поискахме като КЗК да можем да налагаме санкции в процент от оборота, но предишният парламент не го прие”, каза Емилия Елчинова. Според нея обаче не бива и да бъдат подценявани и българските граждани, които вече не се поддават на лъжите на търговците и бойкотират петъчните намаления. 

Интересен факт е, че в САЩ вече съществува нов трик за привличане на повече клиенти, по-известен като “Сив четвъртък”. Идеята е, че до началото на XXI век обичайният час за стартиране на предпразничното пазаруване за “Черния петък” беше 6 часа сутринта. Много от големите търговци обаче започнаха да отварят по-рано през нощта - в полунощ или дори от предната вечер. 

Специалистите от Market Watch дори са направили списък с продуктите, които не бива да се изкушаваме да купуваме в дни като този. Сред тях са зимни дрехи, играчки и спално бельо.

Наблюденията показват, че намаления на детски играчки има най-вече покрай Коледа, а на топли зимни дрехи през януари, когато големите магазини предлагат отстъпки до 70%, в опит да освободят повече свободно място за новите колекции. Същото се отнасяло и за спалното бельо. 

Все пак, ако смятате и вие да се възползвате от петъчните предколедни намаления, ви съветваме да бъдете изключително внимателни. От Комисията за защита на потребителите съветват да се информирате подробно за промоциите, преди да започнете покупките.