Ако отворите книга, свързана с успех, постижения и пари, задължително ще има глава, посветена на т.нар. time management - умението да управляваме времето си добре. Времето е живот. От нас зависи в какво избираме да го инвестираме и дали ще го използваме пълноценно, за да реализираме плановете и мечтите. Можем просто да го пилеем безцелно в шляене, безсмислени разговори, гледане на телевизия и ровене във Facebook или пък да решим въпроса кардинално и просто да го проспим.

Много пъти съм казвала, че успелите хора имат план за деня, седмицата, месеца, годината, както и за след 5 години поне. Да отделиш време да планираш деня си, това ти спестява доста лутане между задачите, както и усещането вечерта, че нищо не си свършил, а си бил много зает. Когато направиш нещо и го направиш по план, това ти дава увереност, че можеш да управляваш живота си.

Случва се обаче някой да ми каже, че въпреки че отделя време да пише задачите си за деня и работи неуморно по тях, често накрая се чувства изцеден и потиснат от идеята, че списъкът още не е приключен, т.е., че въпреки усилията си, не се е справил.

Причината за това е, че ние хората сме склонни да надценяваме своите възможности, когато планираме и да подценяваме времето, което реално ни е нужно, за да свършим нещо. Казвали сте си – ей сега ще отскоча до магазина за 5 минути да купя плодове, нали? После минутите са се оказвали поне 15 или дори 30. Това на практика се случва и когато планирате.

Чрез множество психологически изследвания е показана тенденцията да вярваме, че можем да свършим повече за определен период от време, отколкото всъщност бихме могли, или, че определена работа ще ни отнеме по-малко време, отколкото в действителност ни коства. С други думи казано – склонни сме да си правим графиците прекалено оптимистично. Причината е, че когато хората планират свършването на нещо, те обикновено го виждат реализирано в бъдещето и пропускат да си припомнят колко време им е отнела подобна задача в миналото. Отгоре на всичко, ако все пак си спомнят, те отдават това, че им е коствала повече време на външни обстоятелства – някой им е звъннал, компютърът е забил, не са били в кондиция и т.н.

Как да се отървем от „погрешното” планиране?

 

  • Съсредоточете се върху отделните стъпки, нужни ви, за да постигнете целта си.

Да мислите на едро и с мащаб, може да ви помогне да направите грандиозни неща, но когато нещата опират до реализация, обмислете кои са дейности 1, 2 и 3, които ще ви докарат до успешното справяне със задачата. Така ще придобиете много по-реалистична представа за това колко време ще ви е нужно, за да я изпълните.

  • Помнете, че мотивацията подвежда

Колкото по-силно искате да направите нещо, толкова по-склонни сте да се подвеждате, че то ще ви отнеме по-малко време от реално нужното.

  • Научете се да се фокусирате

Не позволявайте на другите (а и на себе си) да ви прекъсват. Ако пишете важен имейл и колегата връхлети с въпроса какво искате за обяд, това ви вади от състоянието на съсредоточеност, в което сте били и ще ви отнеме време да се върнете към аргументите, които сте изреждали на клиента си например. Същото е и ако ви звънне телефонът или се поддадете на импулса да видите какво ново във Facebook или в любимия ви сайт. Технологиите са създадени, за да ни служат и имат копчета, с които да ги управлявате, съответно – изключвате, когато е нужно.

  • Винаги оставяйте луфт между задачите

ако знаете, че срещата ви с клиент ще свърши в 12, нека следващата да не трябва да започне веднага – предвидете време, нещо като междучасие, в което да дадете шанс на единия клиент да си тръгне, на другия – спокойно да се настани, а на себе си – да си съберете мислите. Представете си, че имате 8 едночасови работни срещи, между които няма никакъв аванс от време. Твърде вероятно е след четвъртата вече да сте с поне 40-минутно закъснение и много изнервени, ако не сте предвидили паузи. Това може да се съотнесе към всяка друга ситуация.

  • Задължително планирайте време за себе си

Няма как да сте полезни на другите, ако не сте се погрижили за собствените си нужди. Ако в старанието си да свършите повече работа не сте си оставили време за обяд, не сте пили достатъчно вода или дори не сте ставали от стола цял ден, не очаквайте, че сте работили пълноценно. За да можете дадете най-доброто от себе си е нужно първо да сте си дали най-доброто!


Пожелавам ви успехи и сбъднати мечти!

С обич,

Наталия