Довършването на проточилите се ремонти на булевардите "Витоша" и "Цариградско шосе", основна реконструкция на бул."Дондуков" със запазване на паважа, както и на пространството около Руски паметник,  без да е ясно дали се запазва уникалната пътна настилка, която е естествена преграда срещу високи скорости и наводнения, и започване на изграждането на кръстовището на две нива между булевардите "Гешов" и "България". Това са големите пътни инфраструктурни проекти, предвидени за тази година, става ясно от интервю на заместник-кмета по транспорт на столицата Любомир Христов за БТА.

В изборната 2015 г. капиталовата програма на Столична община отново е рекордна – 700 млн. лв., като средствата се осигуряват от еврофондовете, заеми и от общинския бюджет.

От тях 140 млн. лв. ще бъдат инвестирани в големи инфраструктурни пътни проекти, които имат важно значение за облика на града и удобството на столичани и гостите.

Средствата за текущи ремонти на кварталните улици са 23 млн. лева, като от тях 15 млн. лв. ще отидат за изкърпване на дупки, а 2 млн.лв. - за обновяване на тротоарите, но не става ясно дали те ще се асфалтират или ще се поставят плочки, както се прави в центъра на града.

Предвидени са средства и за подмяна и поставяне на нови еластични огради и мантинели. Целта е да не се правят неразрешени обратни завои, които са причина за катастрофи. Така на няколко места ще се поставят бетонови ограничители тип "джърси", каквито има в участък от бул. "Тодор Александров".

 

Ще продължи и програмата за подновяване на шахтите по основните улици и булеварди, която се изпълнява вече четвърта година.

Булевард "Витоша" ще е готов през юни

През юни трябва да приключи ремонтът на бул. "Витоша" от ул. "Алабин" до ул. "Солунска" с уговорката, ако е хубаво времето. За 1.5 млн. лева ще бъде направена  цялостна подмяна на настилката. Ще се поставят хидравлични колчета срещу автомобили, цветарници, ще се засядат и 18 дървета. Уличното осветление ще бъде подменено.

Стар ретро трамвай ще се превърне в информационен център за жителите и гостите на столицата. Той ще бъде разположен на бул. "Витоша" в близост до ул. "Алабин".

По отношение на проектната идея за втори фонтан в пешеходната зона, Христов казва, че е хубаво да има такъв тип водни площи, но още един фонтан на този етап не се предвижда.

Най-късно до средата на май е планирано да започне и ремонтът на бул. "Витоша" от бул. "Патриарх Евтимий" до входа на Южния парк. Освен ремонт на пътните платна, тротоарите, осветлението и велотрасето, ще бъде подменен и релсовият път. Ще се ремонтират и двата моста над бул. "България" и бул. "Пенчо Славейков". Очаква се основните строителни работи да бъдат завършени до началото на септември, уточнява заместник-кметът.

Ремонтът на бул. "Цариградско шосе"- след Великденските празници

След Великденските празници е планирано да започне и ремонтът на бул. "Цариградско шосе", който ще обхване два участъка. Работата между моста при разклона за летището и ж.к. "Младост" до околовръстния път ще тръгне около 20 април, а обновяването на булеварда между бул. "Яворов" и Четвърти километър - за началото на юни.

Проектът включва основен ремонт на пътната настилка, подмяна на мантинелите, бордюрите и тротоарите.

Планира се ремонтът да приключи през септември - месец преди местните избори наесен. Стойността на реконструкцията на бул.“Цариградско шосе“ е 19.5 млн.лв., каза Христов.

Паважът по бул. "Дондуков"  се запазва, по Руски паметник - не

Заедно с тези два големи обекта се обсъжда да започне и реконструкцията на бул. "Дондуков". Паважът ще бъде запазен и ще се пренареди изцяло, а релсовият път ще бъде подменен, обещава заместник-кметът по транспорт. Тротоарите също ще бъдат обновени, тъй като тяхното състояние в този район е изключително тежко, допълни Христов.

И ако 100-годишните павета по "Дондуков" ще оцелеят, същото щастие няма да имат тези между площад "Македония" и "Руски паметник". Под обществен натиск преди време Любомир Христов обеща да преработи първоначалния проект, който предвиждаше асфалт. Новият все още не е представен официално на обществеността и не е ясно до колко Столична община се е съобразила с препоръките на гражданите.  

Преместване или изграждане наново на подземни комуникации е една голяма част от дейностите, които ще бъдат направени по време на реконструкцията на Руски паметник, казва Христов. В района има водопровод от 1918 г. и канали от 30-те години на миналия век, които трябва да бъдат подменени. Ако ремонтът тръгне ще има значително затруднение на движението и спиране на градския транспорт, предупреждава Христов. Очаква се трафикът от бул. "Цар БорисІІІ" да се премести по бул. "България".

Планирано е ремонтът на Руски паметник да започне в началото на юни, а срокът за изпълнение е 75 дни.

Кръстовището на две нива между "Гешов" и "България" тръгва около местните избори

Заради ремонтите на големите булеварди и най-вече на кръговото на Руски паметник отлаганото от 2008 г. изграждане на кръстовището на две нива между булевардите "Иван Гешов" и "България" не може да започне преди началото на есента, уточни заместник-кметът.

Проектът за кръстовището е готов, вече има в сила и влязъл подробен устройствен план, предстои и издаването на разрешението за строеж, каза Христов. Срокът за изпълнение на обекта е 11 месеца.

При реализацията на този проект се съвместяват три - самото кръстовище, реконструкцията на релсите по бул. "България" в този участък и бъдещата станция на метрото, която трябва да е готова след две години,  обясни Христов.

Трамвайните трасета стават приоритетни до 2020 г.

При част от тези големи обекти, основната част на инвестицията е насочена към подмяна на трамвайния релсов път и контактно-кабелната мрежа. Причината е в намеренията на общината през новия програмен период да насочи усилия към модернизация на електротранспорта в София, казва Христов.

За да можем да си позволим да експлоатираме нови трамваи и да спазим гаранцията на производителя, релсовият път трябва да отговаря на всички съвременни изисквания. За да не чакаме само европейските средства направихме собствена програма, която е насочена към трамвайната инфраструктура. В следващите няколко години усилено ще бъдат инвестирани средства в доставка на нови превозни средства и в реконструкция на трамвайни трасета, обяснява Любомир Христов.

С новите автобуси, много от които вече се движат по улиците на града, и с втората поръчка за още 110 нови автобуси, които пък ще бъдат доставени през следващата година, ще постигнем значително обновяване на всички видове обществен транспорт, казва Христов. По думите му обаче трамвайният транспорт ще изостане по финансови причини, тъй като инвестициите в него са много големи. Столичната община трудно може да си позволи сама да ги направи и затова е хубаво, че има възможността да се ползват европейските средства, коментира Христов.

Източник: mediapool