Ето, че годината почти отмина и непрекъснато се появяват нови класации, но ние от Dama.bg ще насочим вашето внимание не към класация, а към едни наистина величествени постижения. Вижте какво постигна медицината през 2013 год.

Годината започна с новина за излекувано бебе, което е било родено с вируса ХИВ. Детето е родено в САЩ от ХИВ-позитивна майка, която по време на бременността не е приемала предписаните ѝ лекарства. 30-часа след като поема дъх, лекарите му прилагат успешна терапия с лекарства срещу ХИВ.

Друг голям успех, след 20-годишни опити, е, че американски биолози за пръв път в света създадоха изкуствено сърце от човешки препрограмирани стволови клетки. „Заготовката“ е създадена от Лей Ян и колегите му от университета в Пистбърг от МСР клетки, които могат да се превърнат в сърдечна мускулна тъкан.

Шведски учени от своя страна откриха, че е възможно препрограмирането на клетки в неврони. Това откритие е резултат, който учените от университета в Лунд получили, след като преди две години препрограмирали човешки кожни клетки в произвеждащи допамин неврони. Тази година те разширили своето откритие като директно препрограмирали в неврони кожни и швантови клетки. Изследователите присадили швантовите клетки в мозъците на плъхове, които активирали чрез лекарства, поставени във водата на гризачите, а резултатът бил, че клетките започнали да се трансформират в неврони. Откритата технология ще позволи нови неврони да заместват увредените.

През изминалата година японски учени за пръв път в света създадоха бъбречна тъкан на базата на индуцирани плурипотентни стволови клетки. Създаването било осъществено под ръководството на проф. Кенджи Осафуне от университета на Киото, като екипът му успял да отгледа култура от тъкани като тези в бъбреците. Методът има 90% успех след 11-дневно отглеждане на подобна тъкан. Професорът и колегите му установили, че с помощта на същия метод може да се отгледа тъкан от надбъбречни клетки.

Следващото важно постижение отново е направено от японски учени, но този път под ръководството на Такаши Цуджи от университета Кейо, Токио. Екипът му изолирал протеини и сигнални молекули, които командват развитието на слюнчените и слъзните жлези. Те били отгледани в епруветка за 4-5 дни, а след това присадени на мишки. Няколко дни след присаждането започнали да функционират.

2013 година се оказа изключително успешна и за хирурзите от САЩ, които извлякоха стволови клетки от костния мозък на двегодишно момиченце, родено без гръклян и чрез тях му създадоха 72-милиметров такъв. Той бил "посаден" върху пластмасово скеле в лабораторна среда, като след по-малко от седмица клетките започнали да се делят.

Следващото важно откритие е на учени от медицинския университет в Ню Йорк, проведено под ръководството на д-р Ерик Кандъл. Те установили, че липсата на протеина RbAp48 в хипокампуса е важен фактор, свързан със загубата на памет. Откритието им било, че загубата на паметта и болестта Алцхаймер са две различни неща. Първото е обратимо, посредством терапия срещу липсата на въпросния протеин, а Алцхаймера, за жалост, е нелечим.

Тези открития за пореден път показват колко бързо се развива медицината в днес. Остава да очакваме, че новата 2014 година ще бъде още по-успешна!