Днес, 28 октомври, светът отбелязва Международния ден на анимацията, който е обявен за такъв през 2002 г. в чест на първата публична прожекция на Емил Рейно на т.нар. светлинни пантомими.

Оптична илюзия, дължаща се на зрително забавяне в обработката на образа, за бързо и последователно редуване на образи на неподвижни елементи с цел създаване на илюзия за движение - това е добре познатата ни анимация. При продукцията на филми се използват техники, чрез които всеки кадър на филма е изработен самостоятелно. Тези кадри могат да бъдат създадени чрез фотографиране на нарисуван образ или чрез правенето на малки промени на макет. След това всичко се заснема със специална камера. Когато кадрите се свържат заедно и резултатът се гледа, наблюдаващият има илюзията, че вижда непрекъснато движение. Създаването на подобен тип филми е доста трудоемко и продължително, но развитието на компютърната анимация ускорява процеса.

Нейното начало поставя френският изобретател Емил Рейно, който създава т.нар. светещи пантомими през 1877 г., още преди появата на кинематографа. Той патентова своя „Оптичен театър“, в който използва перфорирана лента с желатинови пластинки за прожекция на хумористични и наивни рисувани сценки, синхронизирани с музика и звукови ефекти, композирани от него самия.

Ученик на Томъс Едисън, за пионер на американския анимационен филм се смята Джеймс Стюарт Блактън. Той за първи път използва техниката stop-motion и рисуване на ръка, като първата му работа е от 1900 г. Именно той се счита за първия аниматор, създал и първия анимационен филм "Humorous Phases of Funny Faces". 

Сред най-известните европейските автори на анимация в първите години на ХХ век са Ханс Рихтер, Валтер Рутман, Викинг Егелинг, Оскар Фишингер, Бела Бартош. Лоте Райнигер се счита за откривателка на силуетния филм, а Владислав Старевич е пионер на кукления филм. 

30-те и 40-те години на миналия век в анимационното кино пък се свързват  с феномена "Мики Маус" на гения Уолт Дисни. Той е именно "виновникът" за небивалия дотогава търговски успех и живото доказателство за силата на мърчандайзинга в американската филмова индустрия. Подобни герои, отговарящи на масовия вкус, са Осуалд щастливият заек, Попай Моряка, Коко клоунът, Супермен и др. 

А кое беше вашето най-любимо анимационно филмче, мили дами?