Пабло Пикасо (1881–1973) е имал огромно въздействие не само върху изкуството, но и върху жените, които е срещал. Жената е един от най-забележителните и често срещани мотиви в творчеството на му и зад тези картини стои непресъхващото вдъхновение от няколко забележителни жени.

Днес ще разгледаме седемте най-важни музи на твореца, които са оставили своя отпечатък в картините и сърцето му.

1. Фернанде Оливие (1881-1966; с Пикасо 1904-1911)

Младата французойка работела като модел. Двамата се запознават, когато Пикасо решава да се премести от Барселона в Париж. И двамата са 23-годишни, когато започват бурната си любов, продължила 7 години. Това е и първата дълга връзка на Пикасо.

Оливие вдъхновила над 60 картини на Пикасо, но връзката им не била никакъв безоблачна - и двамата били много ревниви. Пикасо дори забранил на Фернанд да позира на други художници. През 1907 г. тя осиновила 13-годишно момиче от местното сиропиталище, но това не помогнало на семейството. Фернанд открила портрети на момичето сред скиците на Пикасо и от ревност я върнала обратно в сиропиталището.

За да го накара да ревнува, Фернанд започва връзка с италиански художник. Това прелява чашата и Пикасо се разделя с нея. Връзката им приключва през 1912 г., а 20 г. по-късно тя пише мемоари за връзката си с Пикасо.

2. Ева Гуел (1885-1915; с Пикасо 1912-1915)

Според някои източници Фернанд започва връзката с италианския художник, за да отмъсти на Пикасо за изневерите му с нейна приятелка – Марсел Хумбърт, родена Ийв Гуел, но наричана от художника Ева Гуел. Тя е най-мистичната муза на Пикасо. Появява се само на две фотографии, а Пикасо така и не рисува неин портрет. Посвещава ѝ няколко абстрактни картини, включително „Обичам Ева” и „Ma Jolie – моята красавица”.

Ева умира през 1915 г. от туберкулоза, което съсипва Пикасо. Въпреки че е до нея по време на болестта, все пак през това време има връзка и с парижанката Габи Депер.

3. Олга Хохлова (1891-1954; с Пикасо 1917-1935)

След смъртта на Ева Пикасо напуска Париж и заминава за Рим, там се влюбва в руската балерина Олга Хохлова. Двамата се женят през 1918 г. Тя е първата му съпруга и майката на първото му дете – Паоло.

Тази връзка бележи огромна промяна и в творчеството му. Портретите, които рисува на Олга, са много по-сдържани, носят чувство за спокойствие. Картините му от този период са в стил консервативен неокласицизъм.

Но Пикасо мени артистичния си стил така, както сменя и жените си. Първоначално спокойната връзка се превръща в бурна семейна драма. Олга не може да търпи постоянните изневери на художника, а той все повече се задушава и започва тайна връзка с едно младо испанско момиче. Интересното е, че той не се развежда с Олга и дори не я напуска веднага, а остава с нея заради социалните норми и една привидна порядъчност, вкоренена в него заради испанското му потекло. Според тези разбирания един мъж може да е неверен, но не напуска съпругата си.

4. Мари–Терез Валтер (1909-1977; с Пикасо 1927-1936)

17-годишното испанско момиче е Мари-Терез Валтер. През 1927 г. Пикасо е на 46 г. и е силно изкушен от младата девойка и възможността да изживее една бурна връзка. Двамата се срещат в апартамент, който е на същата улица като семейния му дом. Връзката им оставя тайна от Олга до 1935 г., когато Мари му съобщава, че чака дете – дъщеря им Мая.

Пикасо напуска Олга, но двамата така и не се развеждат. Връзката му с Мари-Терез бележи началото на неговия сюрреалистичен период.

Краят на връзката им е съвсем очакван – Пикасо се влюбва в друга жена и то само една година след раждането на дъщеря му Мая.

5. Дора Маар (1907-1997, с Пикасо 1936-1944)

Мари-Терез е красива и атлетична, но нищо не разбира от изкуство. За разлика от следващата му муза – Дора Маар. Тя провокира ума му и напълно го разбира. Самата тя е художник и фотограф, тясно ангажирана със сюрреалистите. Пикасо за първи път среща магнетичната Маар в Café aux Deux Magots. Художникът се опитва да я впечатли, като я моли да постави ръка на масата, а той взима един нож и започва бързо да го забива между пръстите ѝ. Интересното упражнение завършва с леко нещастие – Пикасо леко я порязва. Тогава Пабло я моли да му подари своята окървавена ръкавица. Между двамата бързо пламват чувства и те започват бурна връзка.

Тя фотографира целия процес по създаването на „Герника”, а „Плачещата жена” е нейн портрет, представящ страданията на Испания по време на Гражданската война.

Въпреки всичко Пикасо не изневерява на природата си... и изневерява на Маар с друга.

6. Франсоаз Жило (1921- с Пикасо 1944-1953)

Когато е на 62 г. Пабло започва връзка с 21-годишната Франсоаз – млада и амбициозна художничка. Те са заедно 9 години и Франсоаз му ражда 2 деца – Клод и Палома. За разлика от другите му жени, Франсоаз не може да търпи изневерите му и агресивния му нрав и го напуска. По-късно се омъжва за американския вирусолог и учен – Джонас Салк.

Докато е с Франсоаз Жило Пикасо се радва на огромната си слава, а нейния образ улавя в серия от жизнерадостни гравюри и рисунки.

7. Жаклин Роке (1927-1986; с Пикасо 1954-1973)

Последната любов на Пикасо е 27-годишната Жаклин Роке. Тя е втората му официална съпруга и тази, която остава с него до смъртта му през 1973 г. Двамата остават заедно 19 г., а когато я среща Пикасо вече е на 73 г.

Жаклин го дарява с неспирно вдъхновение и той създава над 400 нейни портрета.

За съжаление и тяхната връзка не е лишена от драматизъм. Жаклин не се разбира с четирите му деца, а след смъртта му дори им забранява да дойдат на погребението на баща им. Смъртта ѝ също е драматична – тя се самоубива през 1986 г.