Строителството на нови седем километра от столичното метро може да започне още в края на този месец или в началото на следващия. Това каза пред "Капитал" изпълнителният директор на общинското дружество "Метрополитен" Стоян Братоев за Капитал. Става въпрос за третия метродиаметър, който ще свързва кв. "Горна Баня" с кв. "Левски", като сега ще започне изграждането на неговата централна част – от парка "Заимов" до "Красно село".

Седемкилометровият участък е разделен на три отсечки с различни изпълнители, договорите с които бяха подписани в края на септември. Те ще изградят седем станции на метрото, а подземните участъци ще се изпълнят отделно – от обединение "Дву" с участници турската "Доуш иншаат ве тиджарет" и местните "Виа конструкт груп" и "Ултрастрой".

Представители на избраните изпълнители коментираха неофициално, че в действителност работата по третия лъч на метрото може да започне в началото на декември, но по-скоро става въпрос за подготвителни дейности и изместване на инженерна инфраструктура. Поръчката за новите участъци е за инженеринг – тоест за проектиране и строителство, и в момента върви проектирането.

Нова тунелно-пробивна машина

След 11 месеца ще бъде произведена машината за прокопаване на тунела, а способът за изграждане е подобен на този, използван за втория метродиаметър, обясни Стоян Братоев. Геологията на третия лъч на метрото обаче е по-лоша, посочи той. Срокът за изграждане на 7-те километра и 7-те метростанции е четири години.

Именно заради доставката на нова машина "Метрополитен" предпочете по-скъпата с 42 млн. лева оферта на турско-българското обединение. Най-ниската цена в търга беше на турската Gulermak, която обаче беше декларирала, че ще използва собствена машина, която веднъж вече е преработвана. Общинското дружество реши, че това е рисковано и предпочете по-скъпата оферта.

В началото на октомври главният архитект на София Петър Диков обяви, че строителството на третия метродиаметър ще започне пролетта, тъй като има довършителни работи по регулационните планове, но явно подготовката за строежа може да започне още този месец. Все още е рано да се каже къде и дали ще има усложнения за гражданите и трафика.

Изпълнителите са готови

"Чакаме нареждане от "Метрополитен" кога да започнем работа", коментира пред "Капитал" Николай Калоянов, изпълнителен директор на "Балканстрой", която ще строи метростанциите на "Красно село" и на бул. "България".

От "Трейс Груп Холд", която ще работи по отсечката от парка "Заимов" до Орлов мост, казаха, че вече имат екипи за управление и изпълнение на проекта. В момента текат предпроектни проучвания – подробно геодезично заснемане, снемане на данни за терена, опис на инженерните мрежи – ВиК, кабели, проверка на всички шахти и др. Веднага след това "Трейс" и партньорите му в обединение "Метро Строителство" почват проектиране и подготовка за строежа – изместване на комуникации и др.

Метрото при Овча купел слиза под земята

Участъците от метрото в посока "Горна Баня" и ж.к Левски са планирани за 2017 г. Първоначалният проект предвиждаше надземна железница през кв. Овча купел, но след настояване на местните жители и на сдружение "Спаси София" е решено тя да слезе под земята. Това съобщиха от гражданската организация в понеделник, а новината беше потвърдена пред "Капитал" от Стоян Братоев. "Не е приятно метрото да минава на 6 метра от блока, затова решихме участъкът през "Овча купел" да е подземен. Разликата в цената е около 30%, но при нас цените са ниски и оскъпяването ще е не повече от 6 млн. евро на километър (средната стойност на 1 км метро е около 17-18 млн. евро - бел.ред). По-добре да се намерят тези пари и да не се гърчат хората", каза Братоев. От сдружение "Спаси София" посочват, че с последната промяна в проекта общата дължина на надземните участъци става по-малко от километър.