Днес картината на френския художник от 19 век Едуар Мане "Закуска на тревата" се смята за шедьовър, но през 1863 г. е била истински шок за парижката публика. Категорично са отказвали да бъде показвана в Парижкия салон, а самият Мане си е спечелил репутацията на безразсъден бунтар.

Първоначално Мане нарекъл своята живопис "Къпането", вероятно за да даде по -"меко" обяснение на голотата на жената. Но когато картината предизвикала силен шум със своята откровена сексуалност, художникът шеговито я нарекъл "Пикник за четирима." Запазило се именно второто заглавие, макар и леко променено.

Облечените мъже са роднини на Мане. Единият от тях е брат му Йожен Мане. А другият - бъдещият му законен брат - холандският скулптор Фердинанд Леенхофф.

Тази творба прави Мане бащата на импресионизма. В „Закуска на тревата" се откриват не само елементи на културата от различни времена. Мане отхвърля правилата на някои пропорции, най-вече на жената, която е на заден план и се мие в реката. Тя е по-голяма и пропорционално сравнима с мъжете до нея. С течение на времето, бунтовният стил на Мане вдъхновява много творци като Джеймс Тисо, Клод Моне, Пол Сезан и Пабло Пикасо.