Българската дизайнерка Нури Димитрова е на път да постави световен рекорд с 4-метрова конструкция с венчалната рокля на императрица Екатерина Велика. Моделът на Нури Димитрова е изложен в московския театрален музей “Бахрушин”. Той е част от фестивала “История на костюма” и с него тя кандидатства в рекордите на Гинес.

Освен дизайнер, Нури Димитрова е и експерт оценител на брилянти - диаманти суровина. Получава световната си квалификация от геомоложкия институт в Рамат Ган в Израел. Има собствена лаборатория за оценка на скъпоценни камъни. Известна е със своите ревюта "Нурология", Колекцията от миниатюри на кралски сватбени рокли, "Queen Bee" .


Разкажете ни за вашия проект на огромната венчална рокля на Екатерина Велика, която в момента е изложена в московския театрален музей “Бахрушин”, като част от фестивала „История на костюма”. Как ви дойде идеята за направите тази огромна рокля, защо точно на тази Императрица?

Преди 4 години представих колекцията си от миниатюри на кралски сватбени рокли, а след това направих ревютата "Нурология" и "Queen Bee" във Виена. И така си казах "Защо пък да не направя и най-голямата рокля?". Първо имах само идеята, че роклята ще е огромна. Не знаех на кого ще бъде, нито къде ще я представя. С времето съдбата ми показа всичко сама. Случайно попаднах на много стара снимка на сватбената одежда на Екатерина Велика от 1745 г., с която се е венчала за Петър Трети. Самото име на императрицата ми показа, че тя е най-подходящият персонаж за моя проект.

Колко време Ви отне създаването й и кое беше най-трудно в реализирането на проекта?

Колкото и да не е за вярване, ушиването на самата рокля е най-лесната задача. Направихме я за 1 месец и за късмет бе по мярка без нито една проба. Трудно намерих човек, който да изработи самата конструкция. Трябваше да открия и помещение, което да има капацитета да поеме размера ѝ. Манекенът е висок 4 метра. Заедно с шлейфа сватбената рокля става дълга 6 метра. Основата трябваше да е същевременно достатъчно лека, както и достатъчно голяма. Само теглото на конструкцията е 150 кг без роклята.

От каква материя е изработена роклята и само по снимки ли успяхте да я пресъздадете?

Роклята е изработена от 50 метра плат, който е изтъкан специално за случая в турска фабрика. Отидох в Русия, за да видя модела, който е изложен в Оръжейната палата там. Снимките и пипането са забранени, затова просто го запомних.

Държах материята да отговаря напълно на времето, в което е носена роклята. Говорих със собственик на фабрика в Турция. Пътувах дотам и му обясних, че искам да постигнем точно определена материя. Видях подобен зеленикав цвят при него и му го посочих. Обясних му какви шарки трябва да има и те го изтъкаха.

До колкото знам, не е лесно да се участва на този престижен фестивал в Москва, как успяхте да убедите организаторите за изложат вашата рокля?

Мина около една година след като подадох документите, за да ме допуснат до фестивала “История на костюма”. За него кандидатсват представители на държави от цял свят, а комисия определя кой да участва. Подборът е изключително прецизен, да. Не съм се старала или полагала по-специални усилия, за да ги убедя. По-скоро бих казала, че имах късмет.

Подали сте документи и кандидатствате с нея за рекорд на Гинес, до къде са стигнали процедурите?

Да, така е. Подали сме всички нужни документи, снимков и видеоматериал. Естеството на самия рекорд е по-специфично. В момента се обмисля в каква категория точно може да бъде поставен.
Колко време ще остане роклята в Москва и ще може ли да я видим и в България? Имаме предложение да я оставим до февруари вместо до август, както е планирано. За съжаление все още не мога да кажа дали роклята ще се върне отново в България.

Как се възприема от публиката творението Ви, какви са отзивите до момента?

Отзивите са положителни. Радвам се, че виждам толкова чисто отношение към творенията си. Хората, които следят моето изкуство, не бяха изненадани от идеята ми.

Имали сте и други нестандартни проекти в областа на дизайна, доколкото съм запозната единият е свързан с пренасянето на хиляди живи пчели от България, заради ревю във Виена. Разкажете ни за него.

Да, така е. Мой познат пчелар ми помогна да ги пренеса. Той приготви терариума за път терариума. Зареди го с храна и вода за една седмица. Притеснявах се най-много някой да не бутне кошера и да не го счупи. Относно роклите - всяка една от тях изобразяваше различни състояния на пчелите. Материите бяха естествени - предимно копринен шантунг и черна френска дантела. До всяка от тях стоеше и нейна огромна снимка, направена сред кошери, но в естествената им среда - в природата.

Какви други проекти предстои да реализирате?

Бях си обещала, че това ще е последния ми проект, но съвсем скоро у мен се зароди нова идея. Засега ще разкрия само толкова.