X

12 начина да се справиш със стреса и пълното изтощение

от в 09:25 на 06.12.2016 в Всичко за теб | Щастие


12 начина да се справиш със стреса и пълното изтощение

12 начина да се справиш със стреса и пълното изтощение

Ако правиш едно и също нещо, винаги ще получаваш един и същ резултат.

Хенри форд 

Познато ли ти е това чувство: часът е едва 10 сутринта, вече пиеш третото си кафе с надеждата да получиш прилив на енергия или поне мъничко да се събудиш, но умът ти просто не иска да работи. Чувстваш се изтощена – физически, психически и емоционално. Онова, което някога ти е носило радост, сега ти изглежда безсмислено и натоварващо. Чувстваш ли се мотивирана? Как пък не. Ядосана? И още как! А грижиш ли се за здравето си, спиш ли достатъчно? Друг път.

Много често си мислим, че успехът и умората вървят ръка за ръка, но пълното изтощение не е признак на бляскавите успехи, а симптом, с който тялото ти иска да ти каже да забавиш темпото, защото отчаяно се нуждаеш от почивка.

Двойна доза еспресо и два слоя фон дьо тен могат да временно да ти помогнат да прикрият проблема, но съвсем скоро следите на изтощението ще си проличат. Трябва ти фундаментална промяна, която отнема време, но напълно си заслужава, защото е инвестиция за цял живот. Затова решихме днес да ти споделим 12 начина, с които да промениш живота си и да се пребориш с вечната умора.

1. Спи сякаш няма утре

Тялото ти е машина. Красива, неповторима и сложна машина, която има нужда от грижа и почивка. Също както гасиш компютъра си всеки ден, така трябва да презареждаш тялото си всяка нощ. Според проучванията ползотворният сън пречиства мозъка ти от токсините, натрупани през деня, което означава, че 7-8-часовият сън е от изключително значение за физическото и психическото ти здраве. Опитай се да стигнеш тези 8 часа постепенно, започни да спиш 30 минути повече, отколкото спиш сега и ще видиш как бързо ще забележиш промяната.

2. Храни се бавно и съзнателно

Бавното хранене отнема време и практика. Много практика. Особено ако си една от онези личности, които гледат да хапнат нещо между другото, докато отговарят на имейли или пишат поредния доклад. При съзнателното хранене ти си потопена в момента и си напълно отдадена на задачата – да се нахраниш. Вместо да се разсейваш с друга дейност – работа, учене или гледане на телевизия, мисли върху това, което правиш – какво ядеш, откъде идва тази храна, с какво помага на тялото ти. Според изследванията това малко „упражнение“ ти помага да изградиш здравословна връзка с храната, която се простира отвъд простото задоволяване на глада. Този вид хранене всъщност може да повдигне настроението ти, да намали стреса и да ти помогне да поддържаш здравословно тегло.

3. Забрави за кофеина

Кофеинът е стимулант, който директно влияе на централната нервна система, затова прекалените количества кофеин карат сърцето ни да препуска бясно, а главата ни да пулсира от напрежение. Ако вече се чувстваш неспокойна и стресирана, двойното еспресо няма да помогне в дългосрочен план. Вместо кофеина, заложи на по-естествени начини да се почувстваш по-енергична – медитация, упражнения за дишане или спорт. Ако не можеш да си представиш как ще живееш без кафе, опитай се да промениш сутрешния си ритуал – наслади се на аромата на кафето, пий го бавно, вкуси всяка глътка, докато го отпиваш от любимата си чаша. След време може да осъзнаеш, че ритуалът е по-важен от самото кафе. И в никакъв случай не го пий в големи дози и набързо.

4. Бъди активна

Движението е най-добрият начин да си оправиш настроението. Според изследванията физическата активност подобрява паметта и умствените ни способности. Независимо дали ще караш колело, ще отидеш да потичаш или ще направиш малко йога, научиш се да използваш движението като отдушник за стреса. Тренировките рано сутрин могат да ти помогнат да бъдеш по-концентрирана и енергична през целия ден. Много от най-успешните хора в света споделят, че тренират сутрин. Ако в момента не тренираш, започни бавно и със спорт, който обичаш. 10 минути са страхотно начало, а постепенно ще достигнеш и препоръчителните 30 минути на ден.

5. Наслади се на тишината

Да, знаем, че всички подобни статии те съветват да се научиш да медитираш, но причината е... че наистина има ефект! По-голямата част от здравословните ни проблеми са в резултат на стрес и изтощение и могат да бъдат предотвратени с малко грижа към себе си. Медитацията намалява стреса, повишава имунитета, подобрява съня и ни прави по-щастливи. Само 5 минути ще направят деня ти по-слънчев и усмихнат. Освен това е доказано, че хората, които медитират, взимат по-логични решения и по-рядко се поддават на напрежението.

6. Грижи се за кожата си

Трябва да се научиш да се грижиш за кожата си и да го правиш системно. Превърни го в свой навик и ще бъдеш по-сияйна – вътрешно и външно. Според експертите отнема минимум 21 дни, за да развиеш един навик, затова започни още днес. Допълнителният слой коректор или фон дьо тен може и да заличи временно тъмните кръгове под очите ти, но красивата кожа има нужда от подхранване отвътре. Търси продукти и храни, които ще я направят по-здрава, а няма само да прикрият проблемите. Не забравяй да я почистваш всяка вечер и съвсем скоро ще видиш положителния ефект. 

7. Изпълни душата си с радост

Този съвет е съвсем прост: Прави неща, които ти носят радост. Понякога правим неща, мислейки се че са необходими. Те често ни изпълват с гордост от добре свършената работа, но... обикновено не ни правят истински щастливи. Да, да останеш до късно на работа може да ти помогне да отметнеш няколко задачи, но ако вече си изтощена, накрая ще се окаже, че си била много по-непродуктивна, отколкото ако си беше взела почивка. Купи си онези обувки, които постоянно заглеждаш на витрината, хапни си шоколад или сладолед в обедната почивка, прекарай целия уикенд в гледане на любимия ти сериал. Каквото и да избереш, направи го, защото те прави щастлива, а не защото искаш да го отметнеш от списъка със задачи, които си мислиш, че трябва да изпълниш.

8. Вслушвай се във вътрешния си глас

Вероятно чуваш едно гласче, което те съветва при всяко решение. Започни да се вслушваш в него. Телата ни често ни подсказват от какво се нуждаем, преди ние самите да го осъзнаем. Легни си, ако си уморена. Отиди на почивка, ако се събуждаш с тази мисъл. Когато интуицията ти показва, че това, което правиш, не е правилно – запитай се защо. Вслушването във вътрешния ни глас отнема време и практика, освен при хората, които са интуитивни по природа. Направи една крачка назад от ежедневните предизвикателства, поеми си дълбоко въздух и бъди честна със себе си. Вероятно дълбоко в себе си знаеш от какво имаш нужда, но досега не си си го позволявала и всеки път, когато тази мисъл е изплувала на повърхността, ти си я потискала, защото е безотговорна. Но почивката е също толкова важна, колкото и „отговорните“ задачи.

9. Разнообрази деня си

Наруши добре установената си рутина. Предизвикай се да правиш по нещо ново всяка седмица, а защо не и веднъж на ден, ако си напълно отдадена на идеята. Не е нужно това ново преживяване да е свързано с ектремна промяна, можеш просто да избереш да отидеш на работа по друг маршрут, да започнеш онзи блог, за който си мислиш от толкова дълго време, да изпробваш някоя рецепта, която пазиш от дълго време, или да пробваш с някое ново приятно хоби. Новите изживявания отварят ума ни, карат ни да мислим различно и да виждаме света по нов начин и затова обикновено ни правят по-щастливи.

10. Обгради се с положителни хора

Ако искаш да имаш здравословни отношения с хората около теб, замисли се кого си пуснала в живота си. Понякога е трудно да прекратим и най-натоварващата връзка, ако вече сме свикнали с този човек. Това се отнася както за любимите ни, така и за приятелите ни. Но е време да бъдеш силна и да погледнеш истината в очите – кои са хората, които те натоварват, които съсипват самочувствието ти, които често вгорчават деня ти? Нямаш нужда от негативни и дребнави хора, имаш нужда от приятели, които да ти бъдат опора.

11. Научи нещо ново

Ученето ни прави щастливи. И не, нямаме предвид зубренето на лекции преди изпит, а ученето на нови неща, които са ни наистина приятни и интересни. Ако искаш да започнеш с малки крачки – опитай с бродиране, плетене, оригами или нещо неангажиращо, което можеш да научиш с онлайн клипчета. Ако си амбициозна – запиши се на курс по език, графичен дизайн или каквото ти хрумне. Каквото и да избереш, мозъкът ти е ще е благодарен за новите „упражнения“, които ще го поддържат във форма.

12. Води си дневник

Според проучванията воденето на дневник понижава стреса, повишава увереността ни, разпалва въображението ни и ни помага да не се отклоняват от пътя към целта. Това са много ползи от една простичка дейност. Но не се насилвай да пишеш всеки ден, не го превръщай в задължение, а в игра. Самото писане е важно, а не стриктният график. Поставяй си различни креативни задачи, например „Как искам да премине деня ми?“ и нахвърляй няколко идеи. В началото можеш да пишеш само два пъти седмично, когато усетиш нужда, а по-късно това ще се превърне в един приятен навик и отдушник на стреса.



Теми   стрес | умора | щастие

Още по темата

Коментари

Зареждане






x

Ако не искаш да получаваш най-интересните статии, натисни тук.