Кой не обича да вечеря в ресторанти или да пие коктейли с приятелки в някой приятен бар? И тъй като си прекарваме толкова добре на тези места, често не обръщаме внимание на малките трикове, които собствениците на заведения използват, за да ни накарат да похарчим повече пари.

И така, време е да ви разкрием някои от хитрините, които заведенията използват, за да спестят някой лев, но да ни подтикнат да се охарчим.

1. Пестят пари от свежи плодове

Барманите често пестят от свежи плодове. Например за един коктейл може да са им нужни 3 портокала, но ако ги мързи да изстискат всичките, половината количество могат да заменят с купен натурален сок.

2. Закътаните маси в ресторантите

Всички ресторанти са заинтересовани да имат възможно най-много закътани и уединени маси. Според проучванията хората си поръчват по-големи порции и по-вредна храна, ако са скрити от очите на другите гости. И още нещо – хората в ъглите на ресторанта по-често си поръчват десерт, защото знаят, че останалите не ги гледат и няма да ги съдят. Докато тези в централната част на ресторанта се притесняват какво ще си поръчат и като цяло са по-неспокойни.

Освен това е ясно, че ще прекарате повече време в ресторанта, ако мястото ви е комфортно, затова ресторантите се стараят да създават малки удобства - голяма маса, за да си поръчате повече храна, или пък удобни дивани.

3. Подредбата на ястията в менюто

Подредбата на ястията в менюто изобщо не е случайна. Според проучванията хората си поръчват най-често ястия, които се намират в средата на страницата и затова ресторантите поставят най-доходоносните ястия точно там.

А за да продават всичките си десерти, те им поставят еднаква или много близка цена, независимо какъв е грамажът и какви са продуктите в десерта.

4. Малко количество скъпи продукти

Сигурно сте забелязали, че ако си поръчате ястие с екзотични и скъпи съставки, най-скъпата съставка е в минимално количество. По този начин цената на ястието се вдига и то става по-интересно за клиентите, но в същото време скъпите продукти в него са много малко.

Например трюфелите, хайверът, скаридите, змиорката и подобни продукти звучат примамливо в менюто, въпреки че количеството им в ястието е много малко. Готвачът обаче поставя тези съставки на видно място в чинията, за да не си кажете, че все пак изобщо ги няма.

5. Необичайни имена на ястията

Собствениците на ресторанти много добре знаят, че представянето на ястието е изключително важно и може да омае посетителите, колкото и просто всъщност да е самото ястие. Все пак далеч по-изискано звучи ястието да е описано в три реда, отколкото да е кръстено просто „Свински котлет с гъбен сос“. Дори и съвсем малки промени вършат работа. Например „шоколадова торта“ звучи тривиално, но „шоколадова торта с белгийски шоколад“ вече звучи доста по-изкушаващо и скъпо.

6. Малки порции в малки чинии

Ясно е, че в най-скъпите ресторанти порциите са нищожни, за да може да си поръчате поне тристепенно меню, но дори и в по-евтини ресторанти се прилага този трик. Често в менюто е посочен един грамаж, който не отговаря на истината, но ястието се сервира в малка чиния, за да изглежда пълна.

7. Снимки на ястията в менюто

Според експерти в този бизнес снимките на ястията карат посетителите да харчат повече. Ако използвате снимка на определено ястие, поръчките му ще се увеличат 3 пъти, ако на страницата има само негова снимка. Затова собствениците на ресторанти много внимателно подбират на кои ястия да сложат снимки в менюто.

8. Промоциите

Много ресторанти поръчват прясна риба във вторник или четвъртък, затова в понеделник може да срещнете промоция на всичката риба – просто ресторантът трябва да я продаде, преди да ѝ изтече срокът на годност. Повечето промоции са базирани на същата логика.

9. Комплимент от заведението

Винаги е много мило, когато сервитьорът ви донесе комплимент от заведението, дори това да е само хляб със зехтин. Най-често се поднасят различни видове крекери, маслини или чипс. Всъщност една от основните причини за този мил жест е, че от тези храни ожаднявате, тъй като са много солени. Затова най-вероятно ще си поръчате повече неща за пиене, а точно напитките са едни от най-доходоносните артикули в менюто заради огромната надценка.

10. Специално подбрана музика

Освен че музиката предизвиква физическо и емоционално удоволствие, тя може да бъде използвана и като трик от собствениците на заведения. Например в скъпите ресторанти по-често ще чуете класическа музика, която насърчава клиентите да харчат повече, тъй като ги кара да се чувстват по-изискана, като същински богаташи. Според проучванията хората харчат 10% по-малко за храна, ако звучи попмузика.

11. Малка и голяма порция

Понякога може да видите едно и също ястие в два варианта – малка и голяма порция. Клиентът няма представа как точно ще изглежда малката му порция и си мисли, че с нея ще спести пари. Всъщност надценката на малката порция е много по-голяма и спрямо грамажите е по-изгодно да си купите голяма порция и да я споделите.

От друга страна, малката разлика в парите между голямата и малката порция кара много хора да си купуват по-големия вариант, въпреки че не могат да го изядат, от което пак печели заведението.

12. Приглушена светлина

Светлината в помещението може да окаже влияние върху скоростта, с която хората се хранят. Скъпите ресторанти предпочитат по-приглушената и мека светлина, за да могат гостите да се отпуснат, а след като се отпуснат, хората са по-склонни да развържат кесиите.

13. Отзивчивите сервитьори

Ясно е, че обслужването е изключително важно, затова в скъпите ресторанти подборът на персонал е по-строг. Добрият сервитьор трябва да е и добър търговец – да умее да предразположи гостите, да ги разсмее и да им продаде най-добрите ястия в менюто. Ако сервитьорът спечели доверието на гостите, те са много по-склонни да си поръчат някоя специална оферта или да си поискат десерт дори след обилна вечеря.