Понякога въпреки отличните си професионални знания и висока производителност, ние оставаме дълго време на едно и също място в едно и също положение. Безнадеждно чакаме израстване в кариерата и не получаваме заслуженото за своето безупречно изпълнение на задачите.
Каква е причината? Може би отчасти се дължи на факта, че ние не правим достатъчно, за да се рекламираме на пазара на труда? Може би трябва да поправим някои грешки, които пречат на кариерата ни като жени?
Грешка №1. Пасивната жизнена позиция
Много жени страдат от липсата на активност и увереност, когато става въпрос за това да се движат нагоре по професионалната стълбица. Те чакат ръководството да забележи отличните им професионални знания, високата надеждност и способността да работят самостоятелно и творчески, и подценяват значението на саморекламата в кариерата. И всъщност шефа ви, занимаващ се с голям брой текущи проблеми, може просто да пренебрегва факта, че под негово ръководство има такъв прекрасен служител. В такава ситуация е необходимо да се погрижите сами за себе си.
Грешка №2. Ниска самооценка
Много психолози, които са изследвали проблема с поведението на хората на пазара на труда, забелязват, че жените често подценяват собствените си способности, умения и практически опит. Ние, дамите, просто не смеем да потвърдим своята висока професионална квалификация. И това самовъзприемане е основна пречка в преговорите за по-високи заплати или напредване в кариерата.
Грешка №3. Стремеж към съвършенство
Повечето жени са взискателни към себе си и се стремят да постигнат в работата си пълно съвършенство. Те имат за цел да изпълнят всяка задача безотказно. Но доста често тази тактика е просто ужасна за самите нас. Перфектността е илюзорно понятие, дори някои от нас да успяват да го постигнат. В преследване на съвършенството губим ценно време и усилия и губим способността да видим ситуацията изцяло. Важно е да бъдем в състояние да спрем навреме: както в извършването на определена задача, така и в процеса на подобряване на себе си.
Грешка №4. Прекалено емоционалност
Емоционалността е нашата сила, но и нашата слабост. Много е трудно да си жена и в същото време никога да не си в истерия по време на работа. Разбира се, днес животът продължава в бързи темпове и проблемите, които имате за решаване всеки работен ден, са особено сложни. Така че е доста трудно никога да не се разпадате и да не избухвате. Трудно е, но не е невъзможно. Това е възможно, но и необходимо. Лоши настроения и сълзи няма да ви доведат до решаване на бизнес проблеми, но със сигурност могат да усложнят или да съсипят отношенията ви с вашите колеги, особено мъжете, които след това престават да се отнасят с вас като с равноправен партньор. Те ще запомнят, че не искате да бъде в работата си наравно с тях, а после ще го използват (забранени оръжия в бизнес отношения) като "преимущество над по-слабия пол" за постигане на определени цели.
Грешка №5. "Аз не знам какво искам"
Това важи и за издаването на емоция. Жената е многостранна личност, тя иска да получи всичко, което е възможно, на момента. Въпреки това, да измъкнем от живота всичко наведнъж е невъзможно. Важно е да решим за себе си на какво държим във всеки етап от живота си. Определянето на приоритетите може да ни спести ненужното чувство на неудовлетвореност и ще ни помогне да се възползваме от всяка ситуация.
Грешка №6. Предателска честност
Представете си, че сте дошли за интервю и ви питат, "Можете ли да направите това или онова?" Да кажем, че вие преди никога не сте го правили и честно отговаряте: "Не, не мога." Това определено е много грешен отговор. Като се има предвид, че за позицията, която искате да получите, има още десетки кандидати.
Но ако наистина не знаете как, дали трябва да се лъже? Не, разбира се. Но това, което би било по-добре да кажете, е: "Аз мога да го науча" или "Аз ще науча това," или още по-добре "Аз ще го науча за три месеца" Такъв отговор ще произведе добро впечатление по няколко причини: първо, защото сте готови да учите и да подобрявате своите знания, на второ място, можете да демонстрирате способност да преговаряте ефективно, и трето, ще покажете силно желание да работите.
Грешка №7. Не обсъждаме своята заплата
Понякога е много трудно да се повдигне въпроса за заплатата пред ръководството. Може би сте го забелязали и за себе си. Но вие трябва да сте наясно с факта, че шефа ви не e благодетел, той не ви прави услуга, като предоставя работното си място и не плаща ей така заплати, той просто възнаграждава работата ви. И не само работа, но и способности, познанията и професионалния ви опит. Дори вашето време и усилия. В замяна той ви предлага пари. Така че всичко е наред - не се чувствайте длъжни. И не се стеснявайте да говорите за заплатата си.
Не забравяйте, че кариерата ви, независимо дали сте мъж или жена, е във вашите ръце!