Това заяви самият кмет Йорданка Фандъкова пред БНТ.
"В момента се подготвя докладът за безплатен градски транспорт, когато в София има замърсен въздух. Тези дни ще го внесем за обсъждане в Столичния общински съвет и очаквам да се гласува скоро, като вярвам, че няма човек, който ще е против идеята“.
Фандъкова обясни още, че проблемът е приоритетен и точно заради това общината е започнала да подменя автопарка на градския транспорт и да настоява за строежа на повече енергийно ефективни сгради.
Столичният кмет припомни, че КАТ започна вече масови проверки на дизеловите автомобили дали използват катализатори като мярка срещу мръсния въздух. Освен това от общината ще искат да се създадат стандарти за въглища и дърва за отопление, така че да се намалят количествата пепел и други вредни емисии. Социалните помощи за отопление също трябвало да бъдат проверявани за подобен стандарт, обясни Фандъкова.
"След затварянето на металургичния комбинат "Кремиковци" въздухът в София започна да става по-чист. Дните с повишена норма на прахови частици са все по-малко в последните години, но проблемът все още е голям", добави тя.
Експертите спешно пишат нормите и правилата, кога точно ще се обяви червеният код, при който ще се прилагат тези мерки.
„Заедно с въвеждането на велосипеди под наем, разработихме и схеми за зони с успокоено движение. Първата такава е с намаляване на скоростта на автомобилите на 30 км/ч, съвместно с велосипедите, между бул. „Христо Ботев“, ул. „Алабин“, „Леге“, бул.„Цар Освободител“ и бул. „Васил Левски“, каза тя и добави: „Изчислено е, че дори само намаляването на скоростта на автомобилите също помага за намаляване на запрашаването“, каза още Фандъкова. Освен това общината ще стимулира използването на градския транспорт чрез модернизация и даването на предимство.
В борбата с мръсния въздух общината е готова с цялостна програма до 2020 г. Една от мерките е да се спират от движение автомобилите без катализатор, като още вчера от КАТ стартираха проверките. Министерството на транспорта работи за завишаване на контрола на техническите прегледи.
Освен това трябва да се въведе екологичен маркер на автомобилите. Общината е планирала и по-честата баня за шосетата, както и метеното им с машини. Ще бъде разработена и местна система за контрол на качеството на въздуха, а в града ще бъдат поставени още измервателни станции. Ще бъде направено проучване на броя на домакинствата, които ползват твърдо гориво, като трябва да се създаде регистър на източниците на фини прахови частици.
Кметството предвижда и по-дълготрайни мерки за борбата с отровите. "Ще предложим на държавата създаването на национални стандарти за горивата на отопление. Ниски нива на сяра и пепел за дървата и въглищата", обясни още градоначалникът. Освен това общината иска помощите за бедни за топло да са само екогорива. Столичният кмет предлага още програма за отпускането на нисколихвени кредити или частично финансиране при смяната на старите печки на въглища с екоотопление.
Новата програма предвижда и проверки за изгаряне на материали, замърсяващи въздуха, като гумите. От Столичния инспекторат проверяват пунктовете за изкупуване на гуми. „Тези проверки се извършват с РИОСВ, които имат правомощията да налагат санкциите“, допълни Фандъкова.
От началото на годината въздухът с столицата е бил замърсен над нормата с фини прахови частици 45 пъти при допустими 40. В „Дружба” и „Хиподрума” то е било 26 пъти, в „Младост” - 18 пъти, а в „Надежда” - 30 пъти, докато в „Павлово” - 24 пъти.