X

Броенето на калории е абсолютна загуба на време

от в 07:53 на 13.06.2015 в Здраве и спорт | Диети


Броенето на калории е абсолютна загуба на време

Броенето на калории е абсолютна загуба на време Снимка: Flickr

Диетите, свързани с контролиране на калориите, не работят. Много от нас подозират това от години, но сега се появи недвусмислено доказателство, поместено в новата книга на проф. Тим Спектър, известен експерт по генетика в лондонския King’s College.

Дори нещо повече - той предоставя обещаваща нова теория, относно това какво всъщност ни кара да пълнеем, която може да промени из основи подхода ни към свалянето на килограми.

Проф. Спектър изучава трилионите бактерии, които живеят в стомаха на всеки един от нас. Той вярва, че те притежават изумителна власт върху нашето здраве и дори настроенията ни, както и че съвременните диети имат негативен ефект върху тях. Неговата специалност са близнаците. В продължение на две десетилетия той следи развитието на 11 хил. идентични близнаци, като изследва данни за тяхното здраве, начин на живот и хранителни навици. По този начин той се опитва да открие ролята на генетичните фактори, както и тези от околната среда, върху заболеваемостта.

Едно от най-важните му открития ще бъде шок за всички, които са прекарали живота си в следене на калориите, които приемат и изгарят. Всъщност проф. Спектър установил, че ако поставиш идентични близнаци на висококалорична диета и те приемат допълнително 1000 калории дневно, след шест седмици теглото им ще се е променило по коренно различен начин. Ако единият е качил 13 кг, другият може да е качил едва 4 кг.

Очевидно калориите не са единственият фактор, какво се случва тогава?

Според проф. Спектър всичко зависи от бактериите в стомаха ни. Той е открил, че тяхната разновидност има изумителен ефект върху много аспекти от нашето здраве. Микробите влияят не само на храненето ни, те контролират калориите, които абсорбираме и предоставят жизненоважни ензими и витамини, а също така поддържат имунната система. Свързани са още с кардиоваскуларното здраве, рискът от диабет и психичното състояние.
Експертът смята, че с правилен режим на хранене и упражнения можем да променим вида на бактериите в стомаха си и да си набавим тези, които ни правят щастливи, здрави и слаби.

Вредните бактерии се увеличават от „джънк” храните

„Джънк” храните (junk – боклуци от англ. ез.) предизвикват рязък спад на полезните бактерии в стомаха за сметка на вредните. Това, разбира се, далеч не е изненадващо, защото в наши дни едва ли има някой, който да не знае, че този тип храни са преминали през сериозна преработка и освен, че са вредни, от тях се пълнее.

Проучвания са установили, че някои от бактериите са действително токсични и те причиняват трупане на тегло. Същото се отнася и в обратния случай, естествено слабите хора имат в стомасите си полезни бактерии, които предотвратяват надебеляване, независимо какво количество храна поемат.
Доказателство за това е една от двойките близнаци, наблюдавани от проф. Спектър. На 16 г. двамата са били с еднакво тегло. Когато обаче ги теглят отново на 25 се оказва, че близнакът, който е спазвал диети, е с 1,5 кг по-тежък.

Според експертът причината е, че човешкото тяло е еволюирало и се съпротивлява в периоди на глад, като използва запасите си от мазнини. Той е на мнение, че диетите могат да бъдат опасни, защото еднообразната храна води до намаление на разновидностите микроби в стомаха, което от своя страна влошава здравето.

Все пак изучаването на безбройните видове микроби е все още в начална фаза и учените имат още много работа преди да бъдат в състояние да предписват индивидуални хранителни режими.

Има обаче няколко вече доказани начина здравословно да увеличиш полезните бактерии в стомаха си:

Бъди добър с организма си и тренирай

Спортът сам по себе си не води до значително отслабване, но е изключително полезен за здравето и мозъка, както и за бактериите в стомаха. Това се дължи на факта, че спортът стимулира имунната система, което от своя страна изпраща сигнали до микробите, сочи проучване от 2011 г. Те от своя страна произвеждат мастната киселина Бутират, която също заздравява имунитета ни.

Избягвай изкуствените подсладители

При изследвания, в които на плъхове били давани изкуствени подсладители, било установено, че нивата на бактерии в стомасите им се понижили драстично. Това довело до влошено здраве. Изкуствените подсладители променят баланса в стомаха и бактериите произвеждат вещества, които повишават нивата на кръвната захар, увеличавайки рискът от диабет и напълняване. Иронично, нали?

Всъщност, много по-добре е да се яде шоколад. Какаото е много полезно и не само, че не води до напълняване, но изглежда, че бактериите в стомаха ни го обичат точно колкото и ние. Все пак е добре да се отбележи, че това важи най-вече за черния шоколад. Той съдържа пет пъти повече какао от млечния и можем да му се радваме без да изпитваме чувство на вина.



Теми   диети | калории | отслабване

Още по темата

Коментари

Зареждане






x

Ако не искаш да получаваш най-интересните статии, натисни тук.