Моля, направете кратко представяне на вас и на организацията, която представлявате.

Казвам се Зорница и съм UX/UI Design Team Lead в Stenik.

Вече над 4 години съм част от семейството на Stenik и работя рамо до рамо с изключителни хора и професионалисти.

Stenik е изцяло българска технологична компания със 17-годишен опит и eCommerce фокус. Компанията е лидер в проектирането, изработката и поддръжката на големи и комплицирани eCommerce проекти. Портфолиото на фирмата изобилства с едни от най-разпознаваемите брандове на българския пазар, някои от които са и световни брандове. Работата с клиенти на такова ниво е предизвикателство, незаменим опит и носи огромно удовлетворение, което всеки човек, обичащ професията си цени високо!

Кои са най-често срещаните грешки, които забелязвате в онлайн магазините?

Като потребител, но и visual designer, често се натъквам на онлайн магазини, при които липсва консистентност между стила на интерфейса и самото съдържание (content) - рекламни банери, снимков материал. В такива случаи виждаме липса на приемственост и изразено разностилие. Това касае главно визуалната част (без да разглеждаме функционалностите), но въпреки това допринася за едно незадоволително представяне на продукта и самия бизнес.

Относно функционалностите, начина на работа и взаимодействие потребител-продукт нещата могат сериозно да се объркат – от липсващи и/или неработещи основни компоненти, като филтри и търсачка, до трудности при завършване на поръчката (сложни и неясни форми за попълване).

Какъв трябва да е интерфейсът на електронния магазин, за да се постигне по-добро потребителски преживяване?

Интерфейсът стилово трябва да отговаря на нишата, към която принадлежи.

Структурно и функционално, нещата трябва да са максимално опростени. Основните елементи в онлайн магазина трябва да отговарят на това, което очаква да види потребителят. Количка, Профил, Търсачка, Навигация и всички най-важни, съставляващи компоненти трябва да са на мястото си, да са разпознаваеми и ясни. В противен случай потребителят се обърква, което води до фрустрация и негативно изживяване.

Къде следите за всички новости и тенденции, които прилагате в работата си?

Голяма част от новостите, които прилагам в работата си, произлизат от реалните примери в процеса на работа с нашите клиенти.

В стремежа си да подобряваме продуктите, които създаваме, следим статистики и реални данни, от които черпим информация и ни помагат да работим в посока развитие.

Обратната връзка от потребителите е най-същественият критерий, който се взима предвид.

Споделеният опит с колеги от бранша е безценен и в тази връзка събития като това са от голяма полза на всички ни.

В по-общ план, източници на информация и вдъхновение има безкрайно много - блогове, подкасти, книги, статии и case study-та.

Ако трябва да откроя конкретни примери, бих споменала Smashing Magazine & Vitaly Friedman (author and editor-in-chief of Smashing Magazine) и Steve Krug (Usability/UX consultant, the author of “Don't Make Me Think: A Common Sense Approach to Web Usability”).

Защо приехте да бъдете част от журито на конкурса?

Това е изключителна възможност да обменя опит с едни най-добрите и доказани колеги и професионалисти в бранша.

Конкурсът освен да отличи звездите в ecommerce бранша, има за цел да допринесе и за подобряване на цялостния облик на онлайн търговията в България. Дава уникалната възможност ние всички да бъдем в полза на търговците/бизнеса и потребителите.

Освен всичко друго участието за електронните търговци е един почти безплатен одит на онлайн магазина им – нещо, което всички ще се съгласим, че е високо ценено.

На какви критерии трябва да отговаря даден проект, за да получи максимална оценка?

Тук бих си позволила да отговоря с един цитат:

“In character, in manner, in style, in all things, the supreme excellence is simplicity.”

Като дизайнер и като потребител смятам, че е от фундаментална важност е нещата да бъдат максимално семпли и лесни за работа.

Онлайн магазинът е сложна система с много съставни части и трябва да се стремим това, което стига до потребителя да не създава излишно объркване, да направим потребителското пътуване (user journey) приятно изживяване.

Всеки проект ще бъде разгледан в детайли, като ще се вземат предвид индивидуалните му специфики, нуждите на бизнеса и потребителите, за да влезем в ролята и на двете страни, давайки максимално обективна оценка, която да бъде полезна на участниците в конкурса.

Цялата информация за конкурса може да прочетете тук: https://awards.ecommercebg.com/