Всеки, лишил се от общите насоки на астрономическите познания, е културно ощетен, подобно на всеки, който не се е докосвал до литературата, музиката или изкуството, убеден е Никола Петров, директор на Националната астрономическа обсерватория Рожен. Тази година НАО Рожен – най-големият астрономически комплекс в Югоизточна Европа, отбеляза рекордна посещаемост за последното десетилетие, а интересът към наблюдението и изучаването на небесните тела, като че ли е по-голям отвсякога.
В свят на напреднали технологии и модерни подходи, все повече родители се опитват да открият баланса между реалния и виртуалния свят, в който да отгледат своите деца. Оказва се, че много от тях намират отговора в магията на астрономията, защото именно в нея живеят и технологиите, и фантазиите, и реалността.
Скорошни изследвания върху развитието на детското въображение сочат, че срещата с познанието за Вселената в ранна възраст помага на децата да развият усещане за нейната необятност и да оценят красотата на космическите обекти. В допълнение на това, тези познания играят и изключително важна роля в изграждането на ценностната им система, тъй като астрономията е една от малкото дисциплини, които не се базират на каквото и да било противопоставяне, а се позовават на чисти факти.
“Астрономията винаги е била крайъгълен камък на технологичния напредък в цялата човешка история. Тя е и важна част от културата на човечеството. Всеки, лишил се от общите насоки на астрономическите познания, е културно ощетен, подобно на всеки, който не се е докосвал до литературата, музиката или изкуството”, казва директорът на Националната астрономическа обсерватория Рожен Никола Петров.
Астрономията, освен всичко останало, развива детското въображение. Изучаването на Космоса разширява перспективата на децата за света, защото дава ориентир за това къде сме ние и нашата планета във Вселената. Насърчава ги да мислят самостоятелно и да не се страхуват да споделят на глас „различните“ си идеи.
Нещо повече, срещата с астрономията създава у малчуганите отношение към мястото, на което живеем. “Между 4 и 10 години децата развиват социалните си умения и интереса към заобикалящия ги свят. На този ранен етап от развитието им те смесват реалност и фантазия и по този начин демонстрират своята креативност, смелост, приключенски дух и, не на последно място, изразяват себе си. Чрез срещата с астрономията те се опитват да намерят отговор на някои от най-големите въпроси, които можем да зададем, като например как се е създала Вселената, колко е голяма, на колко години е и каква е нейната съдба. На тази възраст, да питат, това за тях е също толкова естествено, колкото и да питат защо листата на дърветата пожълтяват и падат през есента”, разказва Десислава Райчинова, управител на лидера на пазара с хранителни добавки Валмарк България, част от чието портфолио са и продуктите за деца “Марсианци”. “Ето защо фокусът на комуникационната ни кампания тази година пада върху въвличането на децата в необятния свят на планетите и възможността те да посетят НАО Рожен и да се запознаят отблизо не само с планетата Марс, но и с нашата галактика. Потребителите ни познават “Марсианци” като марка, която се грижи за здравето на техните деца, а ние вярваме че разширяването на детското въображение играе важна роля за здравословното им състояние, за добър общ тонус и буден ум. В крайна сметка нищо не окрилява тялото така, както спонтанно появилото се вдъхновение”, убедена е Райчинова.
„Благодарение на кампанията „Виж къде е Марс“, 15 деца ще имат шанса да спечелят голямата награда от инициативата на Марсианци – Посещение на Обсерваторията в Рожен. Следващата пролет те ще се запознаят отблизо с Обсерваторията и възможностите за наблюдение и изучаване на небесните тела, ще научат, разбира се и любопитни факти за червената планета – Марс. По време на специално организираното посещение децата ще бъдат придружени от техен родител или настойник“, пояснява г-жа Райчинова.