Въпросът за личното пространство е доста сложен дори за нас възрастните, а какво остава за децата. Затова днес ти представяме диаграма, с която по-лесно ще научиш детето си как да защитава личното си пространство, кого да допуска в него и как да разбере, че нещо не е наред.
Аз
В сърцето на диаграмата стои най-важното кръгче – ти самият. Тялото ти принадлежи само на теб и на никой друг. Само ти можеш да позволиш на друг да те докосва, независимо към коя категория принадлежи човекът. Ако не искаш да дадеш целувка на леля ти или не искаш да седнеш в скута на баба, това е твое право и не трябва да се колебаеш да казваш „Не!”, когато нещо не ти е приятно.
Семейство
Тази зона представлява нашето семейство и любимите ни хора. Уважение, доверие и обич са факторите, които определят кой да бъде част от най-близкия ни кръг. Въпреки емоционалната близост, която имаме с тези хора, те също трябва да уважават личното ни пространство, както и ние трябва да зачитаме тяхното.
Приятели
Този кръг съдържа хората, на които даваме прегръдки за поздрав. Те са хората, които наричаме приятели и с които обичаме да общуваме. Приятелството е много важна част от живота и включва игри, разговори, приятелски събирания и прегръдки. Приятелството е базирано на уважение и доверие, затова всички прояви на близост трябва да са основани на взаимно съгласие. Това правило важи както за децата, така и за възрастните. Детето трябва да знае, че не всички съученици имат право да се държат с него като с приятел.
Познати
Жълтият кръг включва хората, които поздравяваме, когато срещнем случайно на улицата, но които нямат важна роля в живота ни. За децата този кръг може да включва децата от съседния клас, децата в квартала, децата, които ходят на същите извънкласни занимания, и приятелите на техните родители. Трябва да научиш детето си да прави разлика между приятели и хора, с които някога си е разменило по няколко изречения.
Професионални помощници
Професионалните помощници са категория, която включва учители, полицаи, пожарникари, медицински сестри и лекари – хората, чиято задача е да ни помагат в нужда. Родителите трябва да научат какво трябва да се случи в различните ситуации, какво е нормалното поведение на тези хора и че те обикновено носят униформи/значки/баджове, с които да удостоверят правомощията си.
Непознати
Децата трябва да се научат, че не бива да вярват на непознати. Разбира се, невсички непознати са лоши и представляват заплаха, но няма как да сме напълно сигурни в техните намерения. Те трябва да знаят, че е най-добре да не говорят с непознати и никога не бива да тръгват с тях. Не трябва да отговарят на лични въпроси, зададени от непознати. Не трябва да взимат подаръци от тях и не бива да им помагат да открият кучето или котката, която уж са изгубили.
Нарисувайте заедно диафрагмата и обясни подробно на детето си всеки кръг.