Знаем ли достатъчно за възможностите за образование в чужбина или само преповтаряме разказаните от приятели на приятели истории за трудностите и несгодите на българския студент в „чужбината“?
Наистина ли ако нямаш финансови средства, то не можеш да си позволиш да учиш във Великобритания, Германия или САЩ? Или трябва да си гений, за да изкараш TOEFL и SAT? Признак на липса на патриотизъм ли е да следваш извън България? По-добре ли е да си голяма рибка в малкото езеро, отколкото малка рибка в голямото?
След като ви запознахме накратко с процеса по кандидатстване във Великобритания и с историята на Цвети Станкова, която учи Авиация там, следва да се пренесем в може би втората най-желана от българи дестинация за учене в чужбина, а именно - Германия.
Наш гид в настоящото пътуване е Ивелина Бистришка.
Тази есен Ива ще бъде трети курс студент по Право и икономика в Манхайм, Германия (провинция Баден-Вюртемберг). Завършва Втора немска гимназия (73 СОУ „Владислав Граматик“), където придобива задоволителни знания по езика. „Ходила съм и на частни, и на групови уроци. Обучението в гимназията е достатъчно само ако човек е достатъчно отговорен да седне сам и да си учи, но повечето в тази възраст не са“- усмихва се Ива.
Приоритет за нея при кандидатстването е било намирането на възможност, която хем да й предостави отлично европейско образование и възможности за развитие в личностен и професионален план, хем да бъде финансово достъпна за семейството й алтернатива на висшето образование в България.
„Сравнен с други западноевропейски и по-далечни алтернативи, студентският живот в Германия е оптимален вариант за начало на ученето в чужбина - споделя впечатленията си Ива. Изборът ми беше резултат от възможностите, с които разполагах тогава. Истинските причини и желанието да продължа да се развивам в Германия се избистриха едва след като успях да направя сравнение и да оценя преимуществата на немското образование.“
Ива без страх споделя, че първата й година в Германия е била доста тежка както заради трудността да намери близки приятели, така и заради високите изисквания към студентите и все още съществуващата езикова бариера. „В началото изпитвах и липса по отношение на всичко „българско и родно“, и неувереност за новото начало в Германия. Осъзнах, че имам грешна нагласа и че страхът от неодобрение и провал ме ограничават. Промених гледната точка и това улесни процеса на приспособяване“, спомня си Ива, вече с усмивка. Казва, че най-лесно преодолява подобни преломни моменти като прави неща, които й доставят удоволствие - танцува, спортува, посещава концерти и театрални представления, търси нови контакти.
И въпреки че както всяко начало и нейното е било трудно, Ива е по-вдъхновена и устремена от всякога:
„Задържат ме силното усещане, че влагам воля, труд и енергия в нещо значимо, което вече се потвърждава от невероятните познанства, които съм изградила досега, установения ми начин на живот, свободата да избирам как да продължа нататък с призванието си.“
От какво се интересуваш академично и в живота?
„Фундаменталният елемент, обединяващ и двете, е непрекъснатият стремеж към придобиване на нови знания и умения“- замислено ми казва чаровната студентка, която вече трета година живее и учи в Германия. „От академична гледна точка, крайната ми цел е самостоятелност - да работя на свободна практика. Но докато това се случи, имам намерение да събера опит в различни сфери, свързани с правото, икономиката и финансите“.
И действително за две години, прекарани в Германия, Ива прави именно това - неуморно търси възможности за развитие и запознанства, членува в Европейската асоциация на студентите по право и е част от ръководството на немския й клон, взима участие в семинари, прави стажове в районни съдилища както в Германия, така и тук, доброволства в неправителствени организации, където допринася с икономическите си знания.
Какви възможности ти дава обучението в Германия, които не би могла да получиш в България?
"Това, с което разполагам тук, в сърцето на най-развитата европейска икономика, е непосредственият досег с институции и компании от европейски и интернационален ранг. Този контакт отваря не една вратичка за всеки интелигентен млад човек, който има идеи и търси поле за изява. Свързващото звено между студентите и динамичния свят на предприятията е, разбира се, университетът. Активното членство в студентски организации, доброволческата дейност и подкрепата на висококвалифицирани преподаватели са фактори, които неведнъж са довеждали до добри възможности в моя случай. Успявам, да взема участие в надпреварата с пълна сила."
Динамичното момиче се радва на разнообразието от хора, култури и възгледи, с които се сблъсква и които смяа, че й помагат да придобие опит и да разшири кръгозора си. Докосването до различни храни и обичаи я кара да се чувства пълноценна.
Противно на разпространените стереотипи за „студенината“ на немците и „пословичната“ им неприязън към източноевропейците, Ива мисли, че „националността и произходът не играят вече чак такава роля в отношенията между хората“. И макар самата тя да казва, че най-трудно й е било да се оттърси от предразсъдъците си, свързани с националността и социалното положение, открива че, на практика нещата са различни:
„Когато едно приятелство се гради върху общи интереси, добри намерения, взаимно уважение и признание към чуждия труд, няма място за стереотипи.“ А, да, „и не всички немци са точни!“
Можеш ли накратко да разкажеш на читателките на Dama.bg какъв е процесът за кандидатстване за висши учебни заведения в Германия?
„След завършването на немска гимназия с отлични оценки и получаването на сертификати за владеене на езика, процесът ми на кандидатстване беше значително улеснен.“- спомня си Ива. За кандидатстване е необходимо вземането на един от два възможни изпита: DSD- Deutsche Sprachdiplom или Test DAF, доброто представяне на които демонстрира най-висока степен на боравене с езика. Някои специалности изискват написването на мотивационно писмо, а тази на Ива - дори ученически стажове или доброволческа дейност.
„На специална онлайн платформа можех да следя статуса на кандидатурата си. Наложи ми се да бъда изключително гъвкава, за да успея да се запиша в краткия срок след официалния прием. Това изискваше да си намеря жилище, а след като имах адресна регистрация - да открия банкова сметка и да сключа здравна осигуровка. И всичко това сама в абсолютно непознат тогава град.“
Какви възможности за финансиране на образованието или работа на място съществуват?
„Разходите варират между 600 и 800 евро на месец и включват освен таксите за обучение, наем в общежитие, здравни осигуровки, семестриален билет за обществен транспорт. Други основни разходи са тези за учебници, храна и забавления. Голям плюс е, че учащите тук използват навсякъде преференции и отстъпки, което значително намалява финансовата тежест.
Някои от възможностите за финансиране са студентски заеми и стипендии (BAföG, DAAD). Немският трудов пазар е по-стабилен от всякога, а най-бързо развиващата се провинция с многобройни университети Баден-Вюртемберг дава добри възможности за трудова заетост. Въпрос на лична преценка е обаче, дали работата може да се съчетае с ученето. Печеливша стратегия е в началото човек да прояви търпение и да насочи вниманието си върху следването, защото то е голяма инвестиция в дългосрочен план“.
Макар засега да се е ориентирала към живота в Западна Европа, Ива е решена да намери начин да допринесе за подобряването на средата в България. На бъдещите студенти в Германия препоръчва да се информират предварително за мястото, където отиват, и за специалността, която са избрали, както и да потърсят контакти с хора, минали по този път, за да добият реалистична представа за всичко, което предстои.
На въпроса какво би променила по отношение на кандидатстването и първата си година в Германия, лъчезарната студентка отговаря: „Бих била по-спокойна, защото сега знам, че всичко се нарежда по правилния начин, когато му дойде времето“.