X

Педагогът Мариана Донкова за полезните игри за развитието на децата

от в 08:58 на 11.05.2015 в Всичко за теб | Семейство


Педагогът Мариана Донкова за полезните игри за развитието на децата

Педагогът Мариана Донкова за полезните игри за развитието на децата

Мариана Донкова е педагог с 14 години опит в образованието на юноши и възрастни. В началото на кариерата си работи като учител в професионална гимназия за помощник-възпитатели в детски градини, където води множество педагогически дисциплини, включително и „Игрова дейност“.

В момента е отдадена на двегодишния си син, който е основният вдъхновител на създадения от нея сайт „Детето играе“. Вярва, че децата учат най-лесно, когато участват в забавни занимания, които са съобразени с техния темп на развитие, интереси и желания. Затова на страниците на сайта споделя много идеи, които помагат на родителите да играят активно с децата си, да развиват у тях много ключови умения още от раждането и да ги възпитават като уверени и способни личности. Ето какво сподели Мариана специално за читателите на Dama.bg:

Кои са най-често задаваните Ви въпроси от родители?

 - Родителите се вълнуват от много въпроси, свързани с поведението на децата в различни ситуации. Често се чудят как да реагират, когато детето им не иска да си сподели играчката, но дърпа играчките на другите деца или питат как да подходят, когато детето им участва в скарване или сбиване. Задават въпроси за неща, за които искат да си сверят часовника: дали да дават на децата си да гледат филмчета, дали е притеснително, че детето им си играе дълго време само, или пък че често сменя игрите. Стараем се да даваме професионални насоки, като държим да утвърждаваме позитивните подходи, които родителите и до този момент са прилагали. В много от случаите наистина няма един верен отговор и вярваме, че ако родителят спазва основния принцип за решения, основани на уважение към личността на детето, ще намери начин да се справи с всички предизвикателства.

Как развитието на новите технологии влияе на развитието на децата?

 - Една от трайните тенденции е, че технологиите правят децата по-скоро потребители на играта, отколкото нейни реални създатели. Все по-рядко виждаме деца, играещи свободно навън, които сами да си правят играчки или да учат за света и взаимотношенията между хората чрез живо взаимодействие с другите деца. В същото време съвременните малчугани използват социалните мрежи, за да създават играещи общности, в които могат да общуват с връстници от цял свят. Освен това, технологиите дават възможност децата да играят в т.нар. виртуални светове, в които могат безопасно да експериментират различни поведения и да влизат в ситуации, които иначе са немислими. Създават се все повече приложения за таблети, при които става възможно съчетаването на играта от реалния свят с виртуалния свят посредством технологията добавена реалност (augmented reality). Връзката се осъществява посредством камерата на таблета и така децата могат да играят на криеница с човече от екрана, да създадат свои собствени рисувани герои, които да „оживеят“ секунди след това като забавни анимации, да построят реална кула, а след това да се впуснат във виртуално приключение с конкретна история, която дори изисква решаване на различни проблеми, вземане на решения, прилагане на творчески подходи и т.н.

Трябва ли да ограничаваме децата от игрите на компютъра и таблета?

 - Сред специалистите е единодушно мнението, че трябва да ограничаваме детето и една от излаганите причини е, че случващото се на екрана е в пъти по-бързо от това, което детето реално може да възприеме и по този начин детският мозък може да се свръхстимулира, а вече в училищна възраст, това да доведе до проблем с концентрацията. В същото време, мното родители казват, че виждат полза от това децата да прекарват време пред таблета с различни игри, защото се развиват езиковите и математеческите им умения. Очевидно, не можем да се правим, че съвременните технологии не съществуват, важното е екранните занимания да подпомагат, а не да изместват живите игри и общуването с родителя и другите деца. Добре е да се избягва хаотичното гледане на клипчета, както и съдържание, което не е подходящо за възрастта, защото това има негативни последици върху детския мозък.

До каква възраст гледането на телевизия е вредно за правилното развитие на децата?

 - Специалистите са категорични, че до 2 годинишна възраст трябва да се избягва гледането на телевизия и стоенето пред компютър. Ако все пак, решите, че това Ви дава глътка въздух или примерно слушате заедно песнички, то времето не трябва да е повече от 10мин. на ден и то не всеки ден.

Колко часа на ден може едно дете да гледа телевизия, без това да рефлектира негативно върху развитието му?

- За деца над 2 години, времето прекарано пред екран не бива да е повече от 1 час на ден.

Какво време трябва да прекарват родителите в игра с децата?

- Не бих извеждала правило за това. Колкото повече е това време, толкова по-добре. Играта е момент на прекрасно общуване между родителите и децата, при което се създава силна емоционална връзка. В същото време родителят трябва да умее да отстъпва време и за самостоятелна игра и игра с други деца.



Всички знаем, че грижата за едно бебе отнема почти 24 часа. За да се развива правилно то, каква част от времето трябва да играем с него?

 - Отново не бих извеждала строго правило. Когато бебето се е наспало и е сито, то е готово да играе. Родителят е активен в този процес, той задава стимулите и игрите, но отново е добре да дава възможност детето самостоятелно да се занимава. Картинки около креватчето, нечупливо огледало на стената, книжка, в която могат да се докосват различни текстури- това са все примери, в които не е необходимо непременно да участваме и дирижираме играта. Важното е да сме наблизо и да следим реакциите на бебето, за да може да откликнем на нуждите му. Също така трябва да внимаваме да не го свръхстимулираме и преуморяваме.

Какви игри са подходящи за бебетата до 6 месеца?

- Най-вече игри, с които стимулираме развитието на сетивата и речта. Децата трябва да имат възможност да докосват различни повърхности, да изследват различни предмети, да правят причинно-следствени връзки. Харесва им да наблюдават лица, да играят на „Ку-ку“ и криене на предмет. Обичат да слушат гласа на майка си, песнички, да им разказвате какво виждат и т.н. Най-важното е родителите да избягват силните звуци и ярките светлини, защото може да събудят страх у детето.

Може ли да препоръчате на нашите читателки подходящи игри за физическото развитие на децата?

- За различните възрасти тези игри са различни, защото са съобразени с конкретни умения, които децата постепенно развиват – седене, пълзене, ходене, тичане, скачане. Йогата е като че ли универсално средство за добър физически тонус и е подходяща дори за най-малките бебета. Освен това игрите навън са много важни за това децата да растат здрави и силни. С по-големите деца, които вече могат да тичат, може да играете на импровизиран баскетбол с кофа и топките, които имате подръка или пък да имитирате движенията на различни животни – да скачате като зайчето, да разперите ръце като крилете на птиците, да ходите на пръсти като лисиците и т.н.

А такива за личностното развитие?

- Да помогнем на детето да се опознава чрез игри е безценно. Кукленият театър е прекрасно средство за насочване на вниманието към важни теми, възможност детето да се погледне отстрани, да види как би могло да подходи в конкретни ситуации и т.н. Има много игри, с които можем да помогнем на детето да управлява емоциите си и да решава проблеми. Колкото по-добре детето може да разпознава и назовава емоциите, толкова по-лесно ще се научи да ги контролира и да общува ефективно. С едно огледало, например, може заедно да изобразявате различни емоции или да разигравате различни решения на една и съща ситуация с помощта на кукли. Друга линия са всички игри, които стимулират въображението, творчеството и себеизявата.

Какво е значението на игрите с братче или сестриче за личностното развитие на едно дете?

- Изобщо съвместните игри с деца от различни възрасти са от голямо значение за развитие на личността на детето. Големите деца се научават да предават опит, чувстват се добре, че могат да обяснят нещата, които вече знаят, стават по-съобразителни към малките. По-малките деца, от своя страна, учат по-бързо от по-големите. В детската група има естествена саморегулация, детето се научава да се отстоява, научава стратегии за ефективно общуване и взаимодействие с другите деца.

Как е най-добре да бъдат разпределени заниманията с детето между двамата родители?

- И двамата родители са еднакво значими и колкото повече време имат да отделят на малчуганите, толкова по-добре. Майките и бащите имат различен стил на игра. Бащите допускат децата да предприемат по-голям риск и дават възможност децата да учат, преодолявайки препятствия, нещо което майките избягват. В този смисъл играта и с двамата родители е важна за развитието на детето, защото така то има допир до различни модели на поведение и вижда различни решения на едни и същи ситуации.

Кои са основните теми и проблеми, които ще засегнете в лекцията Ви на форум „Академия за родители” този месец?

- Ще се опитам да отговоря на някои въпроси, които възникват у родителите относно играта. Ще маркирам и много идеи за игри за развитие на речта, на фината и грубата моторика и развитие на базисни математически и логически умения. Отделно в рамките на работилницата ще отправим предизвикателство към родителите да сътворят играчки от различни материали, да споделят с нас игри и най-вече да се забавляваме, играейки.



Теми   баща | деца | игри | компютър | майка | родители | телевизия

Още по темата

Коментари

Зареждане






x

Ако не искаш да получаваш най-интересните статии, натисни тук.