Моля, направете кратко представяне на вас и на организацията, която представлявате.

Казвам се Десислава Дерменджиева, на 31 години, майка на 3 годишно хлапе, Николай, и слуга на 4-годишна сива котка - Фльор. Висшето си образование завърших в Дания, а от 5 години живея с половинката си, Кристиан, в България.

Първите си професионални стъпки в сферата на графичния дизайн се случиха в компанията Ceiia, Порто, Португалия, а от година и половина работя и представлявам “Dermz Design Studio”.

Работя предимно с малки и средни фирми от България по проекти, които са както за web, така и за принт. За мен е удоволствие да си партнирам с нови предприемачи, които имат хъс да правят бизнес по европейски стандарт, защото вярвам, че с прилагането на правилната стратегия всички имат равен шанс за успех.

Какво се крие зад термина “потребителско преживяване”?

Потребителското преживяване, по-известно като UX (user experience), е навсякъде. Терминът обхваща различни сфери като: визуален дизайн, използваемост, психология, социология и естетика. Простичко казано, това е начинът, по който използвате, например, смарт телефона си до самия негов дизайн или пък дизайна на вашата кола или къща. Като, разбира се, не всичко може да се характеризира под името на “добрия дизайн”, на български често казваме “не добре измислено”. Затова можем да обобщим, че “потребителското преживяване” отговаря на 3 основни компонента: издръжливост, полезност и естетика.

Don Norman е човекът, който пръв употребява термина “потребителско преживяване” и казва, че “дизайнът е всичко”. Или с други думи, UX дизайнерите не само трябва да се интересуват от “кога” даден продукт/услуга се използва, но и преди той да бъде “закупен”, както и след неговото закупуване и използване.

Да вземем за пример един електронен магазин: като UX дизайнери, ние се интересуваме не само как да създадем лесен за използване интерфейс, приложим на различни устройства, но и каква е правилната маркетинг кампания, създаването на усещането на сигурност при процеса на пазаруване както и адресирането на главния въпрос дали изпълнява всеки от 3-те компонента - “полезност”.

Кои са най-често срещаните грешки, които забелязвате в електронните магазини?

Бих назовала три от най-често срещаните проблеми, тъй като темата е обширна и можем да говорим много. Една от често срещаните грешки е добавянето на многофокусно съдържание, което е или в повече, или объркващо и заблуждаващо, или всичко взето заедно. Вследствие, на което резултатът е катастрофален, тъй като търпението на потребителите е твърде малко, за да се играе с него. Прекалено много бутони или pop-ups, които имат за цел да обяснят нещо или да добавят информация, въздействаща на “потребителското преживяване” негативно.

Тази тема води до следващата често срещана грешка - неправилното използване на шрифтове или комбинирането им, когато са различни по стил. Прилагането на шрифт, който притежава: добро разстояние между отделните букви, числа или символи, съгласуваност, баланс и лесна четимост е от изключително значение за позитивното преживяване. Целта е максимално бързо да обясним “как можем да разрешим проблема” на клиента ни.

И на финал често срещана грешка е - не добър контраст между отделните компоненти. В дизайна контрастът е един от ключовите фактори, влияещи върху възможността за сканиране (scannability) и визуалната йерархия на уеб страница или мобилен екран. Чрез него дизайнерът може да представи оформлението по начин, който информира потребителите кои точки на взаимодействие са жизненоважни и кои са второстепенни. Контрастът е ефективен за привличане на вниманието на потребителя и привличането му към определени елементи, така че играе голяма роля в подкрепата на интуитивната навигация и използваемостта на дигиталния продукт.

Къде следите за всички новости и тенденции, които прилагате в работата си?

Да имаш достъп до знания и да бъдеш информиран е от ключово значение. И тъй като “design thinking” е едно по-специално “пътуване”, което води до създаване, източниците на информация могат да бъдат разнородни. Например често използвам Behance, Pinterest или Instagram, но това е както се казва на английски “scratching the surface” / да се информираш бегло за определено нещо. За мен най-добрият начин да се информираш/вдъхновиш е, когато участваш в различни дизайн конференции, като например тази на Adobe Max, която се провежда всяка година и дава възможността да надникнеш първи върху най-новото не само в технологичен аспект, но и социален. Има страхотни workshops, които се провеждат онлайн от хора от бранша, Youtube канали и подкасти за дизайн, онлайн платформи за обучения като Skillshare, Udemy или Linkedin, за които 24 часа в денонощието биха ти се сторили недостатъчни, за да възприемеш целия обем от информация, относно “най-новото” в сферата на дизайна.

Защо приехте поканата на Никола Илчев да бъдете жури в конкурса?

За мен е удоволствие да съм част от първото издание на eCA awards и смятам, че като млад предприемач, това е страхотна възможност да създам нови контакти и приятелства. Поканата приех с радост, дори малко на шега, защото нямах ни най-малка представа от мащаба на конкурса, продължителността му или пък броят от участниците в него. Обичам да предизвиквам себе си и вярвам, че за постигането на растеж в дадена сфера, усещането за комфорт е всъщност минимално.

Смятам, че екипът, който ще бъде жури, е страхотен и нямам търпение да дам най-доброто от себе си, за да съм максимално полезна на тези компании, които ще минат под моя дизайн “рентген”.

Кои са най-важните критерии, за които ще следите? Какво трябва да има всеки проект?

В допълнение към тези, които коментирах по-горе, ще следя за неправилна навигация, прилагане на опростен интерфейс, избора на цветове, наличието на бяло пространство, йерархия на информацията и прилагане на консистентност в цялостната визия на дадения бранд.

Всеки проект трябва да има: кратко, точно и ясно описание на услугата/продукта, който предлага и начина, по който разрешава конкретен проблем, разбираеми бутони за действие (call-to-action), малки “хапки” от интересно съдържание, подредени с ясна логика, качество и уникалност на съдържанието и лесно намиране на нужната контактна информация.

Цялата информация за конкурса може да прочетете тук: https://awards.ecommercebg.com/