Случва ни се да изпадаме в ситуации, в които сме объркани и не знаем откъде да започнем да разрешаваме проблемите си. Често търсим причините извън себе си, но понякога реалният източник на тревогите ни се крият в нас самите. Понякога малките стъпки в нашето ежедневие като подреден и изчистен десктоп или измити чинии водят до проясняване на ума и изчистване на съзнанието ни. Лео Бабута предлага няколко правила за подреден и организиран живот, които предлагаме на вашето внимание.

1. Станете по-организирани в началото и в края на деня.

При започването на работния ден, напишете си 3 най-важни неща, които да свършите през деня. Напишете и някои други, които също бихте искали да свършите. Почистете и подредете бюрото си. В края на деня, почистете отново и вижте листа, като зачеркнете нещата, които сте свършили. Така ще останете с приятното чувство за свършена работа.

2. Като ставате от бюрото си, сложете нещо на мястото му.

Когато ставате за чаша вода, до тоалетната или излизате в почивка, вземете нещо от бюрото си и го изхвърлете или го върнете на мястото му.

3. Когато се нахраните, си измийте чиниите.

Измийте чиниите си, вместо да ги оставите в мивката. Ако има и други чинии, почистете и тях.

4. Изчистете мивката, когато я използвате. 

Когато си миете ръцете или зъбите в банята, почистете и мивката, за да е чиста. Правете същото и в кухнята. Ако можете, подредете нещата около нея също. 

5. Когато отивате от една стая в друга, вземете нещо със себе си. 

Ако преминавате от спалнята към всекидневната, вземете нещо, което да сложите на мястото му. Не е нужно да се натоварвате с много неща, просто не правете празни ходове.

6. Когато сваляте някакви дрехи, сложете ги на мястото им.

Когато взимате душ или се преобличате, вместо да оставите дрехите си на пода или върху някоя мебел, преместете дрехите или ги оставете в коша за пране. Огледайте се дали има и други дрехи, които да подредите. 

7. Поддържайте плоските повърхности чисти.

Масите, бюрата, подовете. Ако е много разхвърляно, погледнете правилото по-долу за организираност за съботите. Ако може да разчистите веднага, започнете от пода.

8. В края на работния ден подредете документите.

Ако използвате дигитални копия, почистете десктопа си и преместете файловете в правилните папки.

9. Отговорете на трудния имейл, вместо да го отлагате за по-късно.

Когато отворите имейл, опитайте се да отговорите веднага. Прочетете го, отговорете, действайте, архивирайте. Или го добавете във вашия списък с неща, които трябва да се свършат. Недейте просто да отваряте имейли без да отговаряте.

10. Работете, докато имате само 3 имейла в електронната си поща. Бавно изчистете стотиците непрочетени имейли. Архивирайте или ги изтрийте, сложете 5-6 в папка, за да можете по-късно да отговорите на тях. Отпишете се от някои информационни бюлетини.

11. Сложете в списък с 30-дневен срок неща, които искате да си купите.

Създайте си такъв списък с неща, които може би искате да си купите (различни от седмичните покупки, почистващи материали и тоалетни принадлежности), като добавяте и датата. След това не си позволявайте да си купите нещо, докато не са изминали 30 дни. До края на 30-те дни ще се замислите, дали наистина искате да си купите съответното нещо.

12. Сложете дрехите си в различен килер или кутия и изваждайте само тези, от които се нуждаете. 

Преместете всички дрехи в килер или неизползвана стая, ако имате такава, или ги сложете в кутии. Вземете само дрехите, които наистина бихте носили. Ако правите това месец, ще може да прецените кои дрехи наистина са ви нужни и кои бихте дарили.

13. Организиране в събота.

Всяка събота сутрин отделете час или два да подредите някое пространство в дома си.

14. Правилото „едно вътре, две вън“.

Когато взимате нещо ново в живота си (купувате си нещо онлайн или получавате подарък), изхвърлете други две подобни. Например, купувате си нов чифт обувки, дарете два други чифта. По този начин ще мислите всеки път за това, което купувате и също така ще имате по-малко вещи. Може би някой ден ще преминете към правилото „едно вътре, едно вън“, когато осъзнаете, че имате достатъчно вещи.

15. Ограничете нещата, които имате.

Замислете се, дали да не се ограничите до 30 дрехи и до 30 книги например. Отървете се от всичко останало, не позволявайте да минете извън ограниченията. Индивидуалните ограничения зависят от вас, от това, което намирате за удобна граница и намерите своята зона на комфорт.

16. В края на месеца подредете и компютърните си файлове. Трябва да си направите и бек ъп файлове, за да не загубите някои ценни документи или неща важни за вас.

Естествено, това са правила, които са препоръчани. Можете да ги пригодите според предпочитанията си.

Как се прилагат правилата?
Това са много правила, но те могат да бъдат прилагани и не наведнъж. Можете да се пробвате с едно правило всяка седмица. Наистина фокусирайте се цяла седмица върху едно единствено от тях. Ако всичко върви по план, запазете го. Ако не, не го прилагайте. Следващата седмица пробвайте някое друго. Сложете си напомняне всяка седмица (например понеделник), за да видите как се отразяват новите правила в живота ви. Малко по малко ще намерите нещата, които оказват положително влияние. Вашият живот ще стане по-организиран и подреден.