Всички вече сме наясно, че електронната търговия предлага удобства, които много традиционни магазини не могат да ни дадат. На първо място това е пестенето на време в пътуване до и от даден магазин, търсене на определени продукти, чакане по опашки и понякога не чак толкова приятната комуникация с персонала на съответния магазин. Само за сравнение ние лесно и удобно можем да направим покупка през мобилното си устройства, стоката да дойде с предпочитана от нас куриерска компания и то на желаното от нас място.
Предимствата на пазаруването онлайн
Всичко се случва сякаш за минути, а нашето време може да бъде вложено в далеч по-приятни и полезни занимания.
Онлайн търговията предоставя възможността за избор от много магазини, които отново са на “една ръка разстояние”. Вече не е нужно да се ограничаваме до избора на цвят, размер или десен само на един производител или продавач, ние имаме възможност да направим щателно, но и бързо проучване, за да си изберем най-доброто за нас, независимо дали то е свързано с марка, цена или произход.
На последно, но не по важност, място стои и предимството да провериш качеството на стоката, като провериш отзивите на хората за нея на различни места в мрежата. Това могат да са както сайта на производителя и социалните мрежи, така и различни форуми или групи, в които хората коментират даден продукт и поставят реална оценка за него. Предимство, което не може да ни предложи нито един физически магазин в момента.
Онлайн търговия бележи ръстове от по 30% на годишна база и това не прави изключение и у нас. Родните търговци обаче изостават от много от съседните ни държави и вече се наблюдава инвазия на румънски, китайски, полски и турски онлайн играчи, които удобно завладяват пазара ни и се наместват трайно на него. Има ли решение на проблема?
Ситуацията на пазара в България
И тук, както в глобален план, онлайн търговията се разраства. Освен развитието на вече утвърдени играчи на пазара, впечатление прави и непрекъснатото увеличение на броя новосъздадени магазини, които предлагат разнообразна стока, при различни ценови политики. Борбата за клиентско внимание често ги води към провал, но популярността на този начин за търговия привлича все повече хора, което го прави изключително динамичен. Всички отдават огромния ръст в онлайн продажбите на развитието на мобилните технологии, подобряването на скоростта на Интернет, все по-високата информираност и дигитална култура на населението и други подобни фактори, което не е лишено от логика, но е само част от реалността. Ако разгледаме обективно пазара, ще ни направи впечатление, че голяма част от най-добре развиващите се онлайн магазините у нас са чуждестранни. В отделни пазарни ниши като електроника, продажба на обувки, търговия с дрехи, черна и бяла техника за бита, дом и гради, вече си има пазарни лидери, огромна част от които са от Румъния и Полша. Това не е случайно и се дължи на добре развития онлайн пазар в двете държави. Търговците там развиват своята дейност в пъти по-бързо и успешно от аналогични компании тук и закономерно успява да достигне до такъв етап от развитието си, в който търси съседни пазари, на които да пусне пипалата си. Често такъв пазар е България, защото конкуренцията е слаба, пазарът е все още неразработен в много направления, а хората жадни за стоки и услуги и добавена стойност.
Ответен удар
Какъв трябва да е отговорът на нашите търговци? Обратна инвазия със стоки, имащи конкурентно предимство. В Румъния битува мнението, че в България се произвеждат висококачествени стоки, а цените са силно конкурентни. В същото време потребителите там са по-склонни да купуват от малки и средни онлайн магазини, предлагащи специализирана стока и персонализирано обслужване. Освен всичко друго, купувачите в северната ни съседка са 11 пъти повече от тези в България, а по статистически данни средната стойност на поръчка, която правят онлайн е почти два пъти и половина по висока от тези у нас. Данните ни дават и допълнителна информация за това, кои са най-продаваните стоки - електроника, дрехи и обувки, спортни стоки, детски играчки и облекла, както и стоки за бита. Огромен недостиг на предложения има в сфери като мебели за дома и офиса, спално бельо, кухненско оборудване, продукти за градината, както и много други потребителски стоки. Очевидна е огромната възможност, която стои пред българската търговия, но е факт, че изключително малко от тях се възползват към настоящия момент. Извинения за това често са липсата на хора с добър румънски език, бавната и скъпа логистика, непознаването на пазара и други. Всички тези препятствия си имат решение и е въпрос на желание от страна на българските онлайн търговци да го намерят.
Ако искате да научите как можете да развиете своя онлайн бизнес в Румъния, посетете това събитие “Продавай успешно в Румъния 3”.
Автор: Никола Илчев