С тази статия стартира една нова кампания, вдъхновена от хората, които притежават силата и постоянството да постигат своите цели в живота, и никога не спират да мечтаят. Тя има за цел да вдъхнови и вас!

Включете се в кампанията на Немския хомеопатичен съюз (DHU) „Лицата на Шуслеровите соли” и вижте как минералните соли могат да променят вашия живот. Те ви подкрепят не само да сте здрави физически, но и ви помагат да развиете най-добрите си качества. Научете повече за кампанията на фейсбук страницата на Шуслеровите соли и спечелете много награди!

Шуслерова сол №1 калциев флуорид е вашият помощник за гъвкавост и еластичност на всички тъкани и сухожилия. Но също така с нейна помощ можете да бъдете адаптивни и в живота, за да се справяте лесно с всички предизвикателства.

Не всеки притежава нужната гъвкавост и постоянство на характера, за да преодолява трудните препятствия по пътя си и да се движи неизменно напред. Не всеки умее да запази баланса си и да се радва на хармония на всички нива – мисловно, емоционално и физическо. Всички тези качества обаче обединява и изразява най-пълно в своето изкуство и в живота си балерината.

Представяме ви Марта Петкова, примабалерина на Софийска опера и балет, и нейният вдъхновяващ път в изкуството и на голямата сцена. 

Красива, артистично облечена, грациозна, Марта крачи с леки, бързи стъпки по софийските улици, а пролетното слънце пламти в косата й с цвят на лале. Забелязва се отдалеч и лесно може да бъде припозната за известна актриса или топмодел. Нейната професия обаче е много по-изискваща, по-трудна и по-сложна. Зад лекотата и изяществото, с които една балерина се движи и танцува на сцената, се крият безброй часове упражнения в залата, преодоляване на умората – физическа и психическа, безкрайна взискателност към всеки жест и всеки поглед. Нужна е огромна сила, за да не обръщаш внимание на болката и травмите. Трябва да притежаваш и баланс, и гъвкавост – не само за впечатляващите шпагати, за скоковете във въздуха и шеметните пируети, но и за да можеш да се превъплътиш във всяка роля. А те са много, но да започнем от самото начало.

Първите балетни стъпки

Марта не е била от хилядите малки момиченца, влюбени в красотата на балерините. Да кандидатства в балетното училище я изпратили родителите й, които просто решили да я „пробват”. „Много късно се запознах с балета – явих се направо на приемните изпити в 4 клас, без никаква предварителна подготовка. Повечето деца бяха започнали да танцуват по школите още от 3-4-годишни. Нищо чудно, че не ме одобриха и на двата изпита. Късметът ми беше в това, че нямаше достатъчно кандидати и така ме приеха под чертата, макар и с много нисък бал”, разказва Марта. Но още през първата година тя изпреварила всички деца. И се влюбила завинаги в изкуството на танца. „От този момент балетът стана моят живот. Никога не съм си представяла, че бих могла да правя нещо друго. Дори и сега, когато понякога имам много тежки моменти в залата. Дори и да си кажа някога „край, спирам, отказвам се”, всъщност никога не съм се замисляла реално, че наистина мога да спра. Няма как... - споделя Марта с усмивка, дори и когато разказва колко трудно е нейното изкуство. - Трудът е жесток и се изисква много физическа сила. Това са часове, прекарани в залата, за всяка стъпка, за всеки жест, за всяка поза – да намериш най-точното и най-вярното. Много е трудно, не случайно още от дете учиш тялото си и го възпитаваш за това.”

Стъпка по стъпка (и малки гафове) на голямата сцена

„Приеха ме по-рано в Софийска опера и балет - още на 16 г. постъпих в трупата, тъй като видяха в мен потенциал. Но каквито и качества да притежаваш, започваш като всеки друг – стъпка по стъпка, от най-малките роли. Всичко се случва бавно и постепенно. Започнах от най-дребните задачи: носиш чаши в началото, само ходиш или седиш на сцената, без да правиш нищо. После влизаш в ансамбъла и т.н. И ако видят, че имаш нужните качества, вече ти гласуват доверие да ти поверят голяма роля. Има много момичета, които физически са подготвени, но нямат емоцията, която е нужна, за да изградят един спектакъл”, обяснява примабалерината.

„Професията ни е много интересна, защото на първо място е и актьорска. Всеки спектакъл е уникален сам по себе си. При изграждането на една роля всеки път можеш да я погледнеш под различен ъгъл. И често се случва да живееш с образа, който градиш. Трябва да си много гъвкав – емоционално, духовно, за да се превъплъщаваш в различни лица. Когато за първи път изиграх Дамата с камелиите, преди 7-8 години, ми беше много трудно. Балетът разказва драматичната история на най-красивата куртизанка на Париж, болна от смъртоносната туберкулоза. Трябваше да пресъздам една зряла, болна жена, която е имала много мъже в живота си и която е много желана. А аз по това време се чувствах още като дете. Нужна е изключителна гъвкавост и адаптивност да покажеш на сцена емоции, които не си изпитвал, които ти е много трудно да намериш вътре в себе си, защото са ти непознати. Но затова ни е толкова интересна работата”, обяснява Марта.

Репертоарът й може да се сравни с бляскав калейдоскоп от коренно различни образи: трагичната смърт от любов на красивата селянка Жизел, приказни образи като Спящата красавица и Жар птица, Баядерка с романтичната любов на индийска танцьорка, вълшебното пътешествие на малко момиче и неговия коледен подарък в Лешникотрошачката, една от най-тежките и емблематични за балетното изкуство роли-близнаци на Одета и Одилия в Лебедово езеро и много други.

На сцената обаче не всеки миг е бляскав, случват се и комични гафове и Марта си спомня за тях с усмивка: „Да видиш една балерина да пада е много смешно, защото тя изключително грациозно се движи по сцената. Но в момента, в който падне, вдига краката нагоре, костюмът й захлупва главата – много е нелепо! Когато се подлъзнеш и паднеш, моментът на изправянето ти се струва като цяла вечност. Но публиката започва да пляска и ти дава сили да продължиш. Имала съм периоди, в които сякаш непрекъснато ми се случваше нещо. А в Спящата красавица има една сцена, в която се убождам на вретеното и го хвърлям настрани. На един спектакъл то падна чак в оркестъра и силно ги изплаши. В такива моменти много се ядосвам, но след време ги виждам откъм смешната им страна”, споделя балерината.

Формулата за успеха? Търпение, постоянство и да мечтаеш!

„Балетът ме е научил, че човек трябва да се бори за мечтите си. Да съм много упорита и да не се отказвам лесно. Никога не навеждам глава. Дори нещо да не се получи от първия път, имам търпението да изчакам и да се потрудя, за да има резултати. Именно на това се опитвам да науча и дъщеря ми. Може би защото всички деца са изключително нетърпеливи и, когато тя види, че нещо не й се получава, е готова да го остави. Истината е, че с труд, търпение, упоритост и - ако има човек нужните качества – успява. Няма как да направиш голям скок, ако преди това не си извървяла нужния път стъпка по стъпка.”, казва Марта, която мечтае за нови роли и... за малко повече свободно време, което да посвети на семейството си.

Не само балерините се нуждаят да са гъвкави, силни и красиви на сцената. Всеки от нас в ежедневието си се сблъсква с редица здравословни проблеми, свързани с минерален дисбаланс на организма – проблеми с кости и стави, оплаквания от честа поява на зъбни кариеси или от бръчки, стрии, целулит, които ни загрозяват. Има лесни стъпки, за да подобрите здравето си и да запазите красотата си. Използвайте силата на минералните соли на Немския хомеопатичен съюз (DHU): за стегната и млада кожа, за гъвкаво тяло, против стрии и при оплаквания от мускулна скованост ще ви помогне комбинацията от Шуслерови соли №1, №8 и №11. За да имате здрави зъби и венци и да забравите неприятните кариеси, използвайте соли №1, №2, №7 и №11. При проблем като разширени вени препоръчителната комбинация е №1, №4 и №11. Здравите нокти са задължителни за красотата на ръцете, затова можете да се доверите на соли №1, №2 и №11. А в битката с целулита включете непременно и соли №1, №4, №11 и №12, за да се радвате на успех. Повече информация за приложението на Шуслеровите соли ще намерите на istoriizazdrave.bg или ни пишете във Фейсбук