Капитанът на кораба Едуард Смит бил обвинен от някои, че "плава твърде бързо". Съдията, който ръководил британското разследване на катастрофата на „Титаник“, Джон Чарлз Бигам, пише в дневника си, че корабът се е движел с „превишена скорост“ и дори в пълен с лед океан „не е имало намаляване на скоростта." Също така се предполага, че капитан Смит може да е бил пиян или дори да не е бил на мостика на кораба, когато той се е ударил в айсберга.
„Титаник“ потънал в рамките на три часа след удара в айсберга. Това отчасти се дължало на дизайна на неговите прегради. Пет отделения се срутили при сблъсъка. Това довело до спускане на носа, от което пък следвало навлизане на вода в останалите отделения. Това накарало строителите на „Титаник“, „Харланд енд Улф“, да разширят преградите на своите кораби „HMHS Brittanic“ и „RMS Olympic“. Качеството на нитовете, държащи корпуса на кораба, също било поставено под въпрос.
Що се отнася до спасителните лодки на кораба, те просто не били достатъчни. Правилата по това време гласяли, че британските кораби над 10 000 тона трябвало да имат достатъчно спасителни лодки, за да превозват 50 процента от пътниците и екипажа. Въпреки че „Титаник“ надхвърлил изискванията с 20 спасителни лодки, това все още било достатъчно за малко над половината от хората на борда. Сега правилата гласят, че трябва да има достатъчно спасителни лодки за всички пътници.