X

7 причини да спрете да ядете месо

от в 11:00 на 16.01.2016 в Здраве и спорт | Здраве


7 причини да спрете да ядете месо

7 причини да спрете да ядете месо Снимка: http://watchfit.com/

Хората стават вегетарианци по много причини - за да отслабнат, за да се чувстват по-енергични, за да намалят риска от сърдечен удар, за да намалят количеството лекарства, които приемат… и много още!

За още повече вдъхновение, вижте какво ще се случи, ако спрете да ядете месо.

1. Ще намалите възпаленията в тялото си

Ако ядете месо, сирене и обработени храни, най-вероятно имате високо ниво на възпаления в тялото си. Докато кратките възпаления (например след контузия) са нормални и нужни, възпаления, които продължават с месеци и години не са. Хроничните възпаления могат да доведат до атеросклероза, сърдечни удари, инсулт, диабет и автоимунни заболявания.

В сравнение, зеленчуците са естествено противовъзпалителни, защото са богати на фибри, антиоксиданти и други фитонутриенти и е много по-малко да предизвикат възпалителни процеси като наситените мазнини и ендотоксините (токсини, предизвикани от бактерия, намираща се в месните храни).

Проучванията доказват, че хората, които започнат да водят вегетариански начин на живот, могат значително да намалят нивата си на С-реактивен протеин, индикатор на възпаление в тялото.

2. Нивото на холестерола ви ще спадне

Повишеното ниво на холестерол е ключов фактор за сърдечни болести и удари. Наситените мазнини, намиращи се в месото, сиренето и други животински продукти, повишават значително нивото на холестерола. Холестерола, намиращ се в храната, също играе роля.

Проучванията доказват, че хората, които спрат да ядат месо, намаляват нивото на холестерола си с до 35%. В много случаи това понижение е равно на това, което може да се постигне с лекарства - но с много положителни странични ефекти! Хората, които вече приемат такива лекарства, могат да подобрят резултатите си с вегетариански начин на живот.

Диетата, богата на необработени храни и зеленчуци, намалява холестерола, тъй като в тях се съдържат малко наситени мазнини и нула холестерол. Също така те са богати на фибри, които допълнително редуцират холестерола в кръвта. Соята също играе роля в намаляването на холестерола.

3. Ще преобразите своя микробиом

В нашите тела живеят трилиони микроорганизми - общото им название е микробиом. Те са много важни за цялостното ни здраве: не само ни помагат да храносмиламе, но и произвеждат важни хранителни съставки, тренират имунната ни система, активират гените, запазват чревната тъкан здрава и ни защитават от рак. Проучванията доказват, че микробиомът играе роля в затлъстяването, диабета, атеросклерозата, автоимунните заболявания, възпалително заболяване на червата и черния дроб.

Вегетарианските храни помагат за оформянето на здрав чревен микробиом. Фибрите в растителните храни стимулират развитието на добри бактерии в червата. От друга страна диетите, бедни на фибри (тези, които се състоят от млечни продукти, яйца и месо), засилват развитието да зловредни бактерии. Проучванията доказват, че когато ядящите месо консумират холин и карнитин (съдържащ се в месото, морските деликатеси, яйцата и млечните продукти), бактериите в червата създават субстанция, която черният ни дроб превръща в токсичен продукт, наречен триметиламинов оксид. Той води до образуване на холестеролни плаки в кръвоносните съдове и повишава риска от сърдечен удар и инсулт.

Интересното е, че хората, които по принцип не консумират месо, произвеждат малко триметиламинов оксид след консумацията на месни продукти, тъй като имат съвсем различен чревен микробиом. Отнема само няколко дни за промяна на бактериите в червата - предимствата на вегетарианската диета се появяват бързо!

4. Ще промените начина, по който гените ви работят

Учените са направили забележителното откритие, че някои фактори на околната среда и начина ни на живот могат да включват и изключват гените ни. Така например антиоксидантите и другите хранителни съставки, които се съдържат в необработените храни, могат да променят генната експресия и да оптимизират начина, по който нашите клетки поправят ДНК-то. Доказано е, че спазването на вегетариански режим, може да удължи нашите теломери - "капачките" в края на хромозомите ни, които опазват ДНК-то ни стабилно. Това означава, че клетките и тъканите ни остаряват по-бавно, тъй като скъсените теломери са свързани със стареенето и ранната смърт.

5. Значително ще намалите шанса за диабет тип 2.

Животинският протеин, особено този, получаван от червеното и обработеното месо, повишава риска от диабет тип 2. Месоядните имат 2 пъти по-висока склонност към диабет в сравнение с веганите, дори и като се вземе предвид разликата в теглото. Дори и тези, които консумират месо само веднъж седмично в продължение на 17 години е доказано, че повишават склонността си към болестта със 74%! А повишаването на приеманото количество месо само с половин порция на ден води до 48% по-голям риск от диабет.
Защо месото води до диабет от тип 2? По няколко причини: животинската маснина, животинското желязо и нитратните консерванти в месото увреждат клетките на панкреаса, влошават възпаленията, причиняват покачване на килограмите и влияят на начина, по който инсулинът ни функционира.

Значително ще намалите склонността си към диабет от тип 2, ако оставите животинските продукти извън чинията си и започнете да спазвате режим с изцяло растителни храни. Доказано е, че пълнозърнестите храни ви предпазват от тази болест. Да, правилно прочетохте - въглехидратите ви предпазват от диабет! Също така вегетарианската диета може да промени или дори преобърне диабета ви, ако вече сте получили диагнозата.

6. Ще получите точно необходимото количество протеини

Средностатистическият човек, който консумира месо, получава повече от 1.5 пъти от дозата необходим за организма му протеин. Противно на всеобщото вярване, протеинът не ни прави по-силни и по-добре изглеждащи. Излишният протеин се складира в тялото, а животинският протеин причинява наедряване, сърдечни болести, възпаления, диабет и дори рак.

От друга страна, протеинът в растителните храни ни предпазва от много заболявания. Не е необходимо да следите количеството му или да го приемате под формата на хранителна добавка, ако сте вегетарианци - ако получавате необходимата доза калории, значи поемате и достатъчно протеин. Най-дълго живеещите хора на Земята получават 10% от калориите си от протеина, в сравнение със средностатистическите 15-20%.

7. Ще окажете важно влияние върху здравето на планетата и обитателите й

Животновъдството оказва изключително разрушително влияние върху планетата. Това е най-големият фактор за емисиите на парникови газове и е водеща причина за употребата на почва и вода, обезлесяването,унищожаването на дивата природа и изчезването на застрашени видове. Необходими са около 2000 литра вода за производството на само 500 грама говеждо! Рибите в моретата и океаните измират, а според някои проучвания те ще останат напълно обитаеми до 2048 година. Сегашната система на хранене, базирана на придобиването на месо и млечни продукти, също така допринасят за световния глад - голяма част от културите, отглеждани в света, отиват за изхранване на добитъка, а не на хората.

Също толкова важни са и животните, отглеждани единствено за храна - съществата, които страдат в индустриалните ферми, носещи етикета "хуманни". Вегетарианската диета помага за воденето на по-състрадателен живот. В крайна сметка здравето ни не зависи само от храните, които ядем, а и от нашето съзнание - за това как изборите ни влияят на планетата и на всички онези, с които я споделяме.



Теми   вегетарианство

Още по темата

Коментари

Зареждане






x

Ако не искаш да получаваш най-интересните статии, натисни тук.