Често ни се налага да се справяме с критики и коментари по наш адрес. Въпреки че не можем да избягаме от нараняващите думи, трябва да реагираме правилно на тях. Критиката е справедлива, когато наистина нещо не е наред и сте заслужили упреците и не е справедлива, когато другите изкарват гнева и раздразнението си върху вас.
Абсолютно несправедлива критика
Има ситуации, в които раздразнените хора са готови да обвинят в своите проблеми друг човек. Ако вие сте попаднали на такъв човек, то бъдете готови за обвинителни думи по свой адрес. Същото нещо се случва, когато той не е в състояние да потвърди думите си (приятелката ви ви обвинява в това, че сте разкрили тайната й, макар и да не сте го направили).
Какво да правите, когато ви критикуват ненужно и когато не сте виновни изобщо?
1. Не обиждайте обратно, дори наистина да го искате
Когато се заяждат с вас и ви говорят неща от типа на ''Погледни се!'', вие сами се опитвате да направите на другия лошо. Дума по дума атмосферата се нажежава. Най-доброто решение в тази ситуация - да запазите спокойствие. Мислено се разграничете от събеседника, който ви обижда и мислете за нещо, което да ви разсее. Не се поддавайте на провокации.
2. Не се извинявайте
Веднага след като запощнете да мрънкате нещо като ''Не съм аз, аз не съм такъв'' показвате зависимостта си от чуждите мнения. Критиците не искат извинения, те се интересуват с всяка своя дума да ви накарат да се чувствате зле и да станете агресивни.
3. Не показвайте, че сте разстроени
Който е казал, че сте некомпетентен или уплашен - става болезнено и тъжно, можете да се разочаровате и да стигнете до извода, че той е прав. Това е абсолютно погрешно. Вдигнете глава високо, усмихнете се и в никакъв случай не показвайте безпокойство. По-добре да позволите на хората да мислят, че не ви пука за тяхното мнение.
4. Дайте отпор: задавайте въпроси
Събеседникът изля върху вас вана с обвинения, обиди и все още не може да спре? Изчакайте, докато той получи въздух за следващия поток от упреци и спокойно го попитайте: ''Ти не харесваш дрехите и прическата ми? Може би обичаш раздърпан стайлинг и мрежести чорапи? Кажи си, не се срамувай.'' Почти сигурно е, че партньорът ви ще млъкне, защото го поставяте в неудобно положение.
Справедлива критика
Изказвания за вашите навици, постъпки или характер са конструктивна критика, само ако те отговарят на действителността. Такива отизиви не са много приятни, но можем да се вслушаме в тях и да се променим към по-добро.
Изслушайте справедливата критика:
1. Говорете за чувствата си
Например, вие сте любители на футбола, и на някой от приятелите ви не им харесва. В своите коментари можете да кажете, че разбирате тяхното безспокойство поради възможни травми, но с техните упреци вашето желание да играете не намалява. Опитайте се да намерите компромис: разкажете, защо ви харесва и обещайте да бъдете внимателни.
2. Отнасяйте се към мнението на другите спокойно
Ако не ви харесват укорите на приятелите ви, не бързайте да ги обиждате. Вие не можете да се съгласите с мнението на другите за действията си, но трябва да реагирате спокойно. Може би в някои отношения те са прави и трябва да се промените.
3. Ако сте направили грешка, признайте я
Такъв подход към проблемите съкращава времето за скучни лекции за вашето недостойно поведение. Когато, независимо по каква причина, критикувате другите, го правете учтиво и не нагрубявайте лицето.
За да може вашите коментари да достигнат целта си, а човек да обърне внимание на вашата загриженост, опитайте:
1. Изразявайте мнението си твърдо, уверено, но в спокоен глас
Обвиняването не се основава на емоции, а на факти и доказателства, подкрепящи обратното. Тези обвинения са много по-ефективни, отколкото нервните.
2. Дайте възможност на събеседника да се защити
Ако има какво да каже в своя защита, слушайте внимателно. Възможно е, неговото пояснение да изясни ситуацията, и да се окаже, че той не е виновен за нищо.
3. Не преминавайте забранената линия
Обиди и унижения на човека са абсолютно недопустими! Допълнение към отговора на агресията няма да доведе до никъде, така че няма нужда да започвате.
Във всеки случай, на първо място запазете спокойствие и не позволявайте на емоциите да преодолеят здравия разум. И тогава критиката не е страшна, а комуникацията ще бъде конструктивна.