Времето точно преди и след началото на цикъла за много жени по света е съпроводено с дискомфорт и неприятна болка. Чувстваш се подута и раздразнителна, летаргично настроена, боли те и всичко, което искаш да направиш, е да легнеш на дивана, да се завиеш и да се сгушиш на топло. 

За голям процент от дамите менструалните спазми могат да бъдат доста тежки, но въпреки това, за щастие, има няколко начина, с чиято помощ можеш да ги облекчиш успешно. 

Какво причинява менструална болка?

Болката по време на цикъл, наричана още и дисменорея, се появява, когато стените на матката се стягат и контрахират. Отделянето на червеникаво-кафявия секрет, който обикновено виждаш, кара тялото ви да освобождава простагландини или химикали, които имитират функциите на хормон. Именно това отделяне, кара матката да се свива, което притиска кръвоносните съдове около нея, до тях не достига кислород и именно тази временна негова липса води до отделянето на биохимичните вещества, които карат да се/или да не се появят спазми. Разбира се, може един месец да се чувстваш изключително зле, а на следващия да си добре. 

Работещото решение

Менструалните болки никога, никога, никога не са добре дошли. Но когато вече са налице, има някои средства, на които можеш да разчиташ, за да се справиш със спазмите и дискомфорта.

- Приложи топлина

Всичко, от което имаш нужда, за да облекчиш неприятните болки, е нагряваща подложка или просто най-обикновена бутилка с топла вода, която да сложиш върху корема си. Вземането на гореща вана или душ за по-дълъг период също може да помогне за облекчаване на болката, появяваща се през първите дни на цикъла ти.

- Спортувай

Сигурно си мислиш, че се шегуваме, но наистина е така - упражненията може да ти помогнат в битката с неприятната болка. Причината е, че когато тренираш, тялото ти освобождава ендорфин, за който е известно, че има благотворно влияние върху болката с доста подобния на морфина обезболяващ ефект. Освен това, упражненията поддържат тялото ти активно и позволяват правилния кръвен поток в него. Редица медицински проучвания са установили, че активно спортуващите дами имат в пъти по-малко или никакви менструални спазми в сравнение с други жени. 

- Следвай здравословна диета с високо съдържание на фибри и основни мазнини

Жаждата за "джънк" е позната на всички ни, но преди всичко, тя е резултат от хормоналните промени на естрогена и прогестерона, които намаляват. Препоръчително е да ядеш повече плодове и други храни с високо съдържание на фибри и есенциални мазнини като броколи, млечните продукти, зеленолистните зеленчуци, соя, сусамовите семена и бадеми, които са богати на калций. Сьомгата, орехите, авокадото, тиквеното и лененото семе съдържат омега-3 мастни киселини, известни със своите антиоксидантни и противовъзпалителни свойства, които могат да помогнат за намаляване на мускулните крампи по време на менструация.

- Пий повече вода и се наслади на чай от канела и джинджифил

Пиенето на достатъчно вода по време на менструацията може да помогне за предотвратяване на дехидратацията на тялото и регулиране на правилното функциониране на телесните клетки. Консумацията на чаша чай от канела или джинджифил, или и двете, пък може да ти помогне да се пребориш с наистина лоши спазми по време на месечното си неразположение. Установено е, че чаят от джинджифил служи като противовъзпалително вещество, което намалява болката. Чаят от канела, от своя страна, също има антиспазматични свойства, които могат да помогнат за намаляване на болката. 

- Забрави за кафето

Или поне това с кофеин и го замени поне за тези няколко дни с такова без. Причината е, че кофеинът причинява стесняване на кръвоносните съдове, което свива матката ти, правейки спазмите по-болезнени. Ако разчиташ на още едно кафе, за да победиш следобедния спад в енергията си, по-добре хапни лек снак с високо съдържание на протеини или направи бърза 10-минутна разходка, за да възвърнеш силите си. 

- Менструални болки - лекарства

Доказано е, че хормонът простагландин причинява мускулни контракции и болка. Нестероидните противовъзпалителни лекарствени средства (НСПВС) са много ефективни при менструални болки. Едно от тях е декскетопрофен, активното вещество в ДЕКО

- ДЕКО

ДЕКО е обезболяващ лекарствен продукт от групата на нестероидните противовъзпалителни средства (НСПВС). ДЕКО се използва за краткосрочно симптоматично лечение на остра лека до умерена болка в мускулите и ставите, при болезнена менструация (дисменорея) и зъбобол.

• за краткосрочно симптоматично лечение на остра лека до умерена болка

• в мускулите и ставите, при болезнена менструация (дисменорея) и зъбобол