Нашите тела са съставени от около 60% вода, затова е изключително важно да не забравяме да пием нужното количество течности през деня.

Ако вие не сте големи фенове на водата и никога не успявате да изпиете препоръчителното количество за деня, то днес ще се опитаме да променим мнението ви, давайки ви 7 научни причини да пиете повече вода.

1. Водата подобрява представянето ни по време на тренировки

При обезводняване тялото ни не може да работи на пълна мощност, чувстваме се отпаднали, безсилни и тромави. Затова е изключително важно да пием много вода в горещите дни и при физически натоварвания.

Обезводняването започва да ни прави впечатление, когато загубим 2% от водното съдържание в тялото ни, само че не е необичайно при тежки физически натоварвания да загубим и 6-10% чрез потенето.

Това може да доведе до покачване на телесната температура, силна умора и болки в мускулите, както и да направи упражнението много по-трудно както физически, така и психически.

Приемането на препоръчителното количество вода намалява риска от такова опасно обезводняване и дори може да намали оксидативния стрес, който изпитва тялото ни при високоинтензивни тренировки. Като цяло този факт изобщо не е изненадващ, като имаме предвид, че 80% от мускулите са вода.

Та, ако тренирате здраво или ви предстои друго физическо натоварване, пийте достатъчно вода, ако искате да подобрите представянето си и да свършите задачата по-лесно.

2. Водата подпомага работата на мозъка

Мозъкът ни също се влияе от количеството вода, което приемаме. Проучванията показват, че лекото обезводняване (1-3% от телесното ни тегло) може да влоши работата на мозъка.

Едно проучване, в което участие са взели млади жени, показало, че загубата на 1,35% течности влошава концентрацията, разваля настроението и може да доведе до главоболие.

Друго подобно проучване, в което този път са участвали младежи, показало, че загубата на 1,59% течности влошава паметта и увеличава чувството за безпокойствие и умора.

Загубата на 1-3% течности може да настъпи и при всекидневни дейности, така че е важно всеки ден да пием достатъчно вода.

3. Водата облекчава главоболията

Обезводняването може да предизвика главоболие и дори мигрена при някои хора, а множество проучвания показват, че водата може да облекчи вече настъпилото главоболие.

4. Пиенето на повече вода може да помогне при запек

Запекът е много често срещан проблем, а водата може да помогне за неговото решаване или облекчаване.

Няколко проучвания показват, че недостатъчното количество на приети течности е рисков фактор за запек както при възрастните, така и при децата.

5. Приемането на повече вода намалява риска от камъни в бъбреците

Пиенето на повече вода увеличава количеството на урината, която преминава през бъбреците, което пък разрежда концентрацията на минералите и по този начин им пречи да кристализират и да се превърнат в т.нар. камъни в бъбреците.

6. Водата ни предпазва от махмурлук

Алкохолът има диуретично действие, т.е. заради него губим голямо количество вода, което може да доведе до обезводняване. Дехидратацията не е главната причина за махмурлука, но може да предизвика или засили симптоми като жажда, умора, главоболие и сухота в устата.

За да се предпазите от силния махмурлук, е добре да пиете по една чаша вода между отделните питиета и поне една голяма чаша, преди да си легнете.

7. От пиенето на повече вода се отслабва

Причината за това е, че водата забързва метаболизма и освен това води до усещане за ситост. Две проучвания са доказали, че изпиването на половин литър вода забързва метаболизма с цели 25-30% за час и половина.

Това означава, че ако изпиете 2 литра вода на ден, ще изгорите допълнителни 100 калории, без да правите нищо друго. Времето, в което се пие вода, също е от значение. Проучванията показват, че най-подходящото време е половин час преди хранене, тъй като по този начин по-бързо ще се почувствате сити и ще изядете по-малко.

Едно проучване показало, че хората, които изпиват половин литър вода преди хранене, в рамките на 12 седмици свалили 44% повече килограми от тези, които не пиели вода преди хранене.