Да станете стюардеса в най-добрите авиокомпании е по-трудно от влизането в най-престижните университети в света. Може да има до 200 кандидати за едно място и по-малко от 1% от тях ще завършат интервюто за работа с успех. Само за сравнение - Харвард приема много повече студенти, отколкото авиокомпаниите наемат стюардеси. Какво е толкова страхотно в тази работа и как се усеща летенето, когато буквално живеете в небето?

Ще ви разкажем за няколко стюардеси, които с удоволствие говорят за предимствата и недостатъците на работните си места и споделят някои съвети и трикове (ето защо препоръчваме да прочетете цялата статия).

• Всеки започва кариерата си по различен начин. Някои плащат курсовете сами и след това се опитват да намерят работа с различни компании. Други преминават първо на кастинг, подписват договор с авиокомпания и след това преминават през платено обучение, което се субсидира от бъдещия работодател. Но след това стюардесата е длъжна да работи за компанията за определен брой години, преди да може да смени работата си. Или може да плати глоба.

• Когато стюардесите започват кариерата си, подписват договор, в който се задължават да не излизат в отпуск по майчинство през следващите 3 години.

• Заплаща им се на час, дават им се и пари за местоназначението на полета. За един час във Вашингтон - Ню Йорк и един час Франкфурт - София се плаща различна сума. Невъзможно е една стюардеса да получи само най-добре платените полети - авиокомпании оформят графика, така че всички служители да имат еднакъв достъп до най-лошо и до най-добре платените полети.

• Средно стюардесата прекарва около 90 часа месечно в небето. Различните компании имат различни дефиниции на часовете на полета - в някои той започва точно, когато двигателите на самолета са включени, а в някои - когато самолетът започва ускорението си на пистата.

• Има работен график, при който стюардесите трябва да са много близо до летището в продължение на 18 дни - във всеки един момент могат да бъдат повикани за полет, който тръгва много скоро. Обикновено това се случва през почивните дни и празниците, когато авиокомпании имат повече пътници. Но през останалите 12 дни от месеца могат да се насладят на почивката си.

• В някои авиокомпании стюардесите поздравяват пътниците и ги виждат да носят високи токчета, но по време на полета носят равни обувки, за да не нарушават правилата за безопасност.

• Стюардесите често взимат храна за похапване със себе си, дори и да прекарат нощта след полета в друг град. В тези случаи авиокомпании плащат за хотелските стаи и им дават пари за храна и някои други разходи. Някои служители купуват сувенири и се разхождат из града, но много от тях ги запазват. Това може да е значителна сума, ако спестите за целия месец.

• На всеки 6 месеца стюардесите трябва да преминат медицински преглед, за да получат разрешение за работа. Това е нещо като редовен преглед, който включва посещение на очен лекар, зъболекар, дерматолог, рентгенова снимка на гръдния кош и главата и кръвни тестове за ХИВ, коремен тиф, сифилис и хепатит В и С. Хората, които са претърпяли операции в миналото или имат хронични заболявания, не могат да работят като стюардеси.

• Всички ваксини трябва да бъдат направени навреме. Не можете да работите без тях.

• Важното не е височината, а способността да се достигне до най-високите рафтове, както и индексът на телесната маса. Ето защо хората, които са твърде слаби или прекалено пълни, не се наемат.

• Ако стюардесата се разболее, тогава по време на обучението си започва да тренира вестибуларната си система. Може да се използва обикновен офисен стол - една минута се върти в едната посока, а на следващата минута в другата посока. Прави това упражнение всеки ден в продължение на един месец, докато не усети напредък.

• Ако стюардесата носи униформа, може да отиде в кафенето и да пие кафе по време на почивката си или след работа. Но не може да вземе кафето със себе си и да обикаля летището с него.

• В луксозни авиокомпании стюардесите не могат да носят брекети, фиксатори или дори протектор за зъби и трябва да избелват зъбите си, за да зарадват пътниците с перфектните си усмивки. Хората, които имат видими родилни петна може да не бъдат наети.

• Няма съвети за стюардесите, но някои авиокомпании имат бонуси за продажба на продукти от каталога на борда.

• Когато полетът се забави, стюардесите не работят, което означава, че губят пари не само за този полет, но и за полетите, които са били планирани за същия ден след него. За разлика от пътниците, не получават никакви компенсации.

• По време на полета е забранено използването на телефон - той трябва да бъде изключен веднага след започване на инструктажа преди полета и включен, когато работният ден приключи или между полетите, например по време на обяд.

• Някои авиокомпании предоставят на своите служители безплатно настаняване. Например всички стюардеси на Emirates Airlines се преместват да живеят в Дубай - авиокомпанията плаща за всичките разходи по отношение на настаняването, предоставя им безплатно членство за фитнес, сауна и перални, за да поддържат униформата си в перфектно състояние през цялото време. Също така, могат да поканят някои свои роднини да живеят с тях 2 месеца.

• Докато са на земята, стюардесите или спят, или учат - научават за новите правила и документи, упражняват се на специални тренировъчни машини, повишават квалификацията си, преминават различни тестове и изпити и си правят прегледи. Нямат достатъчно време за връзки.

• Винаги носят часовници, които показват и секунди, за да наблюдават времето, когато следват командите на пилотите.

• Всеки стюардеса на полета има свой собствен номер, който определя задълженията ѝ по време на полета. Например, има 4 стюардеси. 1L е главната, която попълва документите и работи с пилотите и пътниците. 1R също работи с пътници, но отговаря и за храната, напитките и оборудването. 3L работи с комплектите за първа помощ, възглавници, салфетки и т.н., а също така помага за работа с пътниците в икономична класа. 3R отговаря за продажбата на продукти на борда и приготвянето на колички за храна, прави чай и кафе, а също така помага и на пътниците в икономичната класа.

• В извънредни ситуации стюардесите трябва да се грижат първо за себе си и след това да помагат на пътниците.

• Всички стюардеси могат да плуват много добре. Едно от изискванията по време на интервютата е способността да плувате от 20 до 50 минути без помощ. Това е необходимо в случай на водно кацане. Също така са обучени да оцеляват във всяка ситуация - от тропическите гори до планините.

• Местата на стюардесите са различни от тези за пътници. Те изглеждат неудобно, но всъщност са по-добри по отношение на безопасността – поддържат врата, главата и гърба по-добре, а коланите са много по-функционални. Тези седалки са по-тежки и по-скъпи. Ако местата за пътници бяха същите, цените на билетите щяха да бъдат няколко пъти по-високи.

• При работа в самолет стюардесите са изложени на радиация. За да се предпазят максимално, им се казва, че трябва да водят здравословен начин на живот и да си правят редовни медицински прегледи. След полетите им се казва да приемат витамини С и Е, а също и да ядат повече храни, богати на витамини от А, Р и В.

• Съвременните проучвания твърдят, че постоянната промяна на часовите зони има отрицателен ефект върху здравето. В резултат циркадните ритми са нарушени, което ви кара да искате да ядете и да спите през цялото време, защото тялото не може да намери правилния ритъм и живее в състояние на постоянен стрес.

• Косата и ноктите растат по-бързо в самолета. Това е така, защото по време на полета има много витамин D (на тази надморска височина атмосферата е по-тънка и слънчевата светлина осигурява повече витамин D), налягането е необичайно за тялото и се дължи на производството на ендорфини, което се причинява от това да сте в самолета и да кацнете успешно.

• Метаболизмът се забавя - това е причината повечето стюардеси да натрупат няколко килограма през първата си година на работа.

• Стюардесите имат свой собствен жаргон. И дори не трябва да са думи. Например, ако покажат един пръст на колегата си, това означава, че им трябва чай, а 2 пръста означава кафе.

• Пътниците напускат самолета и се втурват да вземат багажа си, за да се приберат по-бързо у дома. Стюардесите виждат всички да слизат от самолета и след като проверят, отиват на инструктаж след полета, където чуват критика за своята работа. Едва след това най-накрая могат да се приберат вкъщи.

• Те имат документи за самоличност, които използват, за да получат отстъпки за самолетни билети за себе си, близките и приятелите си. И дори билетите в бизнес класа са по-евтини за тях.

• Тези документи им дават отстъпка и за други услуги, включително престой в хотели и посещение на ресторанти в свободното им време. С тази карта стюардесите могат да бъдат във всяка страна по света без виза от няколко часа до няколко дни, като се има предвид, че са в страната заради работа.

• 99% от живота на стюардесите е планиран. Дори в почивните си дни те трябва да останат в страхотна физическа форма, да се грижат за външния си вид и дори трябва да миришат добре. Могат да се отпуснат малко, когато са на почивка.

• Имат дълга ваканция - до 72 дни и могат да се „пенсионират“ рано. Почти няма текучество на персонал. Авиацията е живот с постоянно движение, извън часови зони и страни. Наистина е трудно да се върнат "на земята" след това. Трудно е да се намери друга работа, която да осигурява емоциите и адреналина, които тази работа носи.

• Хората от различни професии имат суеверия. Например някои стюардеси смятат, че не могат да шият копче преди полет, защото той ще се забави. А някои смятат, че ако първият пътник, който се качи на борда, е мъж, полетът ще бъде лесен.

Бонус: Какво трябва да знае пътникът преди полета си

• Можете да донесете вода на борда, ако я излеете в бутилка, направена от хранителен полимер. Скенерът за сигурност няма да може да вижда течността в нея.

• За да може храната да не е безвкусна поради промените в налягането, винаги е пресолена и хората се напиват от алкохола много по-бързо. Шансовете за инсулт заради пиене на алкохол в самолет са по-високи от тези да загинете при самолетна катастрофа.

• Стюардесите имат свои собствени техники за нанасяне на грим - трябва много да овлажняват лицето си, защото въздухът в самолета е сух и трябва да използват само много трайни продукти за красота, които често изсушават кожата много. По време на полета използват термална вода, за да освежат кожата си, а хидратиращите маски помагат по време на почивка. Няма как да намерите матови кремове или пудра в чантата на стюардесата.

А вие кой въпрос бихте искали да зададете на стюардеса?