X

10 психологически трика, с които околните ви манипулират

от в 09:10 на 26.09.2017 в Всичко за теб | Щастие


10 психологически трика, с които околните ви манипулират

10 психологически трика, с които околните ви манипулират

Случвало ли ти се е да направиш нещо под влиянието на друг и после да съжаляваш за стореното? В такива моменти сякаш нямаме контрол над действията си, а по-късно съжаляваме, че сме се излъгали. Попадаме в такива ситуации, защото светът е пълен с манипулатори и измамници, които умело си боравят с психологията и си играят с ума ни.

Днес ти ти представяме 10 психологически трика, които често се използват за манипулация. Научи се да ги разпознаваш и така ще избегнеш тяхната клопка.

1. Незабавността и общността

Желанието да сме част от една общност е заложено дълбоко в нас. А този психологически трик ни кара да се паникьосваме, да прибързваме и да си мислим, че нещо ни липсва: „Как така всички останали го имат, а аз не!?“. На този трик разчитат всички сайтове за хотелски резервации. Обикновено, докато търсим стая в даден хотел, с червени букви се изписват разни съобщения от типа на „остава само още една стая“, „някой тъкмо резервира“, „двама души разглеждат тази стая в момента“. В 90% от случаите това са пълни лъжи, които ни подтикват да вземем решението по-бързо, мислейки си, че скоро възможността пред нас ще изчезне.

2. Смесването на факти и мнения

Основната задача на всеки манипулатор е да те вкара в една илюзорна среда, за да не забележиш неговата манипулация, а да си мислиш, че мнението му е обективна истина. Например, ако шефът ти иска да те уволни, първо ще започне да критикува работата ти, ще ти дава непосилни задачи. Накрая и ти ще решиш, че не вършиш работата си добре и има причина да те уволни. Ако пък е време за повишение, ще приложи същите трикове – изведнъж ще ти каже, че не е доволен от представянето ти, ще те следи под лупа. Не се хващай, а оцени работата си обективно и прецени дали ти самата искаш да работиш за нечестен манипулатор.

3. Стереотипите

Нали знаеш как започва „Ана Каренина“? „Всички щастливи семейства си приличат, всяко нещастно семейство е нещастно посвоему.“ В съзнанието ни всеки от нас има изградена представа за перфектното семейство (или за което и да друго нещо) и се опитва да постигне този идеал. Но това са стереотипи, които рядко са изпълними в реалността. Важното от психологична гледна точка е, че ние ценим високо тези стереотипи и оценяваме живота си спрямо тях. Причината за това не е съвсем ясна, но може би се крие в първичната ни нужда да принадлежим към общността и да приличаме на другите, за да оцелеем.

Следващия път, когато искаш да приличаш на някого или си мислиш, че не си достатъчно добра в нещо, помисли какво реално ти липсва и откъде идва тази нужда да приличаш на другите. Тогава може би ще осъзнаеш, че ти си си ти и животът ти не бива да се развива по нечии чужди правила.

4. Не мисли. Вярвай!

Основната цел на манипулатора е да елиминира способността на жертвата да мисли, да притъпи бдителността му и да го затрупа с фалшива информация. Той омайва жертвата си и му представя един идеал, който може да бъди постигнат само по определен път. По този начин работят сектите и всички култове. Жертвите си мислят, че сами взимат решения, но това е само илюзорно усещане, защото манипулаторът контролира действията им.

В такива моменти трябва да се запиташ „Какво ще стане, ако не постигна тези цели?“. Дали ще си искрено тъжна? Дали ти самата искаш да направиш дадено нещо или някой друг го иска от теб?

5. Голямата и малката услуга

Ако искаш някой да ти направи услуга, първо го помоли за нещо голямо, нещо наистина голямо и невъзможно. Когато той ти откаже, помоли го за нещо по-малко и изпълнимо. Човекът срещу теб ще се чувства виновно, че ти е отказал първия път и ще се съгласи на втората услуга, защото подсъзнателно ще си мисли, че ти го дължи.

Ако ти приложат този трик, обмисли дали наистина искаш да направиш услуга на този човек, дали тя не те поставя в неизгодно положение. Ако пък някой ти е направил услуга, едно „благодаря“ е напълно достатъчно, не е нужно да си плащаш за всяка услуга с лихвите.

6. Използването на специализирана терминология

Когато използваме специализирана терминология, ние искаме да объркаме опонента си и да го накараме да се почувства некомпетентен. За да го сразим напълно, трябва просто да вметнем някой цитат от бележита известна личност. След това човекът срещу нас ще се чувства много по-нисш и ние можем да насочим разговора в каквато посока си искаме.

7. Фрагментираната истина

Много хора използват този „трик“ и дори не го възприемат като манипулация. За повечето от нас е нормално да представяме живота си в положителна светлина – скриваме проблемите си и на показ представяме само най-доброто от себе си. Умишлено прикриваме някои факти, за да заблестим в най-добра светлина. Не бързай да се хващаш, всеки си има проблеми и трески за дялане.

8. Предишно съгласие

Понякога нямаме време да отчетем всички позитиви и негативи на дадено предложение и прибързано се съгласяваме да направим нещо глупаво. Но запомни, че във всяка ситуация имаш право да кажеш „не“ или да потърсиш компромис. Обикновено в момента, в който искаш да кажеш „не“, манипулаторът започва да те убеждава с доводи като „Но ти обеща, че ще ми помогнеш!“ или „Мислех си, че мога да разчитам на теб!“. В такива моменти е трудно да откажеш, особено пък ако те помолят публично, но ти имаш право да не се съгласиш и запомни, че е много по-трудно ще се измъкнеш, ако вече си обещала, затова просто не се съгласявай още от самото начало.

9. Методът на повторението

Всички реклами се основават на този трик. Всъщност основната цел на създателите на реклами не е да създадат страхотна реклама (което все пак е желателно), а да направят реклама, която се запечатва в съзнанието на хората. След множество повторения, рекламата се запомня от потребителя и в магазина той подсъзнателно се сеща точно за този продукт. Не се оставяй на рекламите да те манипулират и взимай решенията си разумно. Причини като „Просто искам еди-какво си“ или „Не знам как се озова в количката ми, но вече съм го взела“ не са достатъчно добри. Наистина ли искаш този продукт и защо?

10. Непродуктивните аргументи

Според едно проучване в 60% от случаите можем да постигнем това, което искаме, ако използваме думата „защото“. Не е от особено значение какво ще я последва, защото тя сама по себе си звучи убедително и разумно. Тя подсъзнателно ни кара да се съгласим, защото решаваме, че опонентът ни е добре информиран и разсъждава логично. Но ти бъди нащрек и внимателно слушай аргументите, които следват след „защото“.

Е, сега вече знаеш много от психологическите трикове, които манипулаторите използват. Изкушаващо е да ги използваш и ти самата, но истината е, че понякога целта не оправдава средствата и е много по-доблестно да не си играем с чувствата на другите, а да постигнем целите си с честност и умения.



Теми   манипулация | психология | щастие

Още по темата

Коментари

Зареждане






x

Ако не искаш да получаваш най-интересните статии, натисни тук.