X

Искате да бъдете по-щастливи? Според учените трябва винаги да правите тези 8 неща

от в 08:45 на 30.08.2017 в Всичко за теб | Щастие


Искате да бъдете по-щастливи? Според учените трябва винаги да правите тези 8 неща

Искате да бъдете по-щастливи? Според учените трябва винаги да правите тези 8 неща

Истинското щастие може да бъде открито по неочаквани начини. Науката го доказва.

Всички искаме да бъдем щастливи и задоволени. И знаем какво ще ни направи такива. Но дали има и неочаквани начини да бъдем щастливи?

Затова направихме проучване за най-необичайните начини да откриете щастие. Ето най-любопитните неща, които открихме:

1. Научете нещо ново, дори и да е стресиращо: Ако овладеете ново умение ще можете да бъдете по-щастливи в по-късен етап.

Ако сте склонни да добавите още малко стрес в краткосрочен план, можете да спечелите много в дългосрочен.

Затова придобийте ново умение. Макар и да изпитвате допълнителен стрес, проучванията показват, че ще бъдете по-щастливи ежечасово, ежедневно и цялостно.

Печалбите от инвестирането на време са документирани в проучване от 2009 година. Участниците, които прекарвали време в дейности, които повишават компетентността им, отговарят на нуждите им за автономност или им помагат да контактуват с други хора показват намалено щастие в момента, но повишено щастие след това.

Ключът според проучването се крие в това да откриете правилното умение, което да овладеете, предизвикателство, с което да се преборите или възможност да излезете от зоната си на комфорт. Най-щастливи ще се чувствате, ако учите нещо, което сами сте избрали, а не такова, което смятате, че трябва да научите и се чувствате притиснати да усъвършенствате.

2. Станете приятели с хората, които живеят около вас: Човек, който се намира на около километър от вас, може да стане ваш източник на щастие.

Градчето Фрамингам в щата Масачузец, САЩ, билo обект на междупоколенческо изследване за щастието. Започнало през 1948 година и проследило три поколения жители на Фрамингам и техните наследници. Ето какво било открито:

• Личното щастие се прехвърля между групите от хора като зараза.
• Колкото повече щастливи хора добавите в живота си, толкова по-силен ще бъде положителният ефект върху вас.
• Географски близките приятели и съседи имат най-силен ефект върху щастието.

Учените след това изследвали в детайли отношенията между участниците и близостта помежду им. Какво открили? Ето класацията – от нещата, които имат най-силно влияние върху щастието към нещата, които влияят в по-малка степен.

1. Близките общи приятели или хора, които взаимно се наричат приятели и живеят близо едни до други – възможността за усилване на щастието е 148 процента!
2. Съседи, с които живеете врата до врата.
3. Приятел в близост – човек, когото участникът е нарекъл приятел, но „приятелят“ не е отвърнал със същото.
4. Възприемащ за приятел в близост – човек, когото участникът не е нарекъл приятел, но който твърди, че е приятел на участникът.
5. Близък роднина, който живее наоколо.
6. Половинка, която живее в същото жилище.
7. Далечен роднина, който живее наоколо.
8. Половинка, която не живее в същото жилище.
9. Съсед, който живее в същия квартал.
10. Далечен приятел.

Под приятели в близост в проучването се разбирали такива, които живеят на около километър от дома на участниците. Останалите влизат в категорията „далечен приятел“.

Основният извод: Колкото по-близо до вас живеят приятелите ви, толкова по-добре.

3. Не се бойте да изпитвате противоположни чувства: Еуфория + Меланхолия = Щастие

"Признаването на сложността на живота може да бъде особено полезен път към психическото благоденствие", смята психологът Джонътън Адлър. Той смята, че щастието може да идва от забелязването и приемането на широкия спектър от емоции - добри и лоши.

Адлър и колегата му Хал Хершфилд направили проучване за така наречените смесени емоционални преживявания и влиянието им върху позитивното психологическо благоденствие. Те наблюдавали участници, които се подлагали на терапии в продължение на 12 седмици и попълвали въпросник пред всяка сесия.

Резултатите: Чувството за еуфория и депресия в едно и също време предшества подобреното благосъстояние в следващите сесии.

Например някой може да каже: "Чувствам се тъжен поради последните загуби в живота ми, но също така съм щастлив и се насърчавам да работя за положителен резултат". Според Адлер вземането на доброто и лошото едновременно може да детоксифицира лошите прешивявания, което позволява на човек да извлече смисъл от тях по начин, който поддържа психическото благополучие.

Хершфийлд продължил с друго проучване относно смесените емоции и щастието. След като изследвал участниците в продължение на 10 години, той и екипът му открили корелация между приемането на различните чувства и доброто физическо здраве.

Все още не сте убедени? Изследване от 2012 година на психоложката Шанън Сауер-Завала открило, че приемането на емоциите помага на хората да се справят с тревожността.

Затова не игнорирайте негативните чувства. Приемете ги и работете активно в посока на това да преборите проблемите, с които се сблъсквате.

4. Инвестирайте в добър психолог: Терапията е 32 пъти по-ефективна от парите.

Могат ли парите да купят щастие?

Не и според проучването на психолога Крис Бойс и не и колкото редовните сесии с терапевт.

Бойс и колегите му сравнили данни от хиляди рапорти за благосъстоянието и отбелязали, че то се подобрява благодарение на терапиите или повишаването на приходите – като повишение на заплатата или печалба от лотарията.

Но въпросът бил дали получаваме повече щастие от парите, когато ги получаваме или когато ги влагаме в терапия?

Резултатите били следните:
• Терапията е 32 пъти по-ефективна от парите.
• 1300 долара, вложени в терапия имали същата полза като повишаване на годишния приход с 40 000 долара.

Проучването определено подчертава стойността на терапията както и общата полза от нематериалните преживявания, взаимоотношенията и комуникацията над притежанията, вещите и парите.

Ако търсите щастие, никога не се страхувайте да се зачудите дали търсите на правилните места.

5. Отказвайте на почти всичко: Но го правете по правилния начин.

Спорд Уорън Бъфет, разликата между успешните и много успешните хора, е, че много успешните хора отказват на почти всичко.

Претоварването е рецепта за нещастие. Така че, ако желаете да сте щастливи, просто откажете.

Кажете го по правилния начин - "няма" вместо "не мога". Това е два пъти по-ефективно от простичкото "не".

Интересно проучване доказва разликата в терминологията. Участниците били разделени в три групи:

- Участниците в група 1 трябвало всеки път, когато се почувстват изкушени да се откажат от целите си, просто да кажат "не". Това била контролната група, защото нямала конкретна стратегия.
- Участниците в група 2 трябвало всеки път, когато се почувстват изкушени да се откажат от целите си, да използват стратегията „не мога“. Например „Не мога да пропусна работа днес“.
- Участниците в група 3 трябвало всеки път, когато се почувстват изкушени да се откажат от целите си, да използват стратегията „няма“. Например „Няма да пропускам тренировка“.

И резултатите:

- В група 1 (групата „не“) трима от десетимата членове се придържали към целите си през всичките десет дни.
- В група 2 (групата „не мога“) един от десетимата членове се придържал към целите си през всичките десет дни.
- В група 3 (групата „няма) цели осем от десетимата членове се придържали към целите си през всичките десет дни.

6. Подготвяйте се за най-лошото, надявайте се на най-доброто: Опитайте самурайския подход към щастието.

Самураите имали два основни елемента да се справят отлично: тренирали много усилено и се подготвяли за най-лошото.

Така наречената „негативна визуализация“ произхожда от Стоицизма. Оливър Бъркман написал цяла книга за контраинтуитивното щастие, в която обяснява: „Това е нещото, което стоиците наричали предмедитация – важно е да се обмисля в детайли и да се осъзнава колко лошо може да се случат нещата. В повечето случаи ще установите, че тревожността и страховете ви за тези ситуации са били преувеличени.“

Друга полза от визуализацията е, че чувствате по-силен контрол, когато имате план за различните развои на събитията. Морските пехотинци преминават подобна психологическа тренировка, за да чувстват контрол по всяко време. А според неврологията, мозъкът може да продължи да функционира нормално, стига да поддържаме илюзията за контрол (чрез тренировки и визуализация).

7. Откажете се от любимите си неща: Само за ден-два, не завинаги.

Невероятна идея от блогъра Ерик Баркър: „Ако си забраните нещо, ще оцените нещата, които приемате за даденост“.

Тук се включват самоконтролът и силата на волята. Група изследователи прегледали 83 проучвания за самоконтролът и установили, че волята има склонността да отслабва, но можете да я тренирате като мускул.

Накратко: Установяването на самоконтрол води до повече самоконтрол с времето.

Харвардският професор Майкъл Нортън има страхотно обяснение:

„Идеята е, че трябва да спрете нещата, които много харесвате. Спрете ги. Например ако обичате да пиете едно и също кафе всеки ден, опитайте няколко дни без него, изчакайте и след това започнете да го пиете отново – ще ви се стори много по-невероятно от всякога.

Лесно е да спрем да правим нещата, които обичаме. Понякога това ни спестява пари и печелим щастие от това, че разполагаме с повече средства. Не се отказвате завинаги, а само за кратък период, за да можете да се насладите отново по-късно.

Можете да се откажете от кафето, сериалите, игрите на телефона и прочие. Ще откриете повече щастие, ако практикувате търпение с нещата, които обичате.

8. Оценявайте силните страни, разпознавайте слабостите: Позволете си да бъдете себе си.

Вероятно сте чували максимата – „Можете да бъдете каквото си пожелаете да бъдете“. Том Рат поставя нещата по малко по-различен начин: „Можете да бъдете повече от това, което сте. Когато имаме възможност да вложим повече енергия в това да развием собствените си таланти, се отварят още повече възможности за развитие“.

Психологът Пол Пърсал смята, че трябва да приемаме несъвършенствата си и да бъдем щастливи със силните си страни. Проучванията показват,
когато се подтикваме да правим неща, които ни се струват неподходящи, постигаме нежелани резултати. Страхотен пример е изследването на Джоан Ууд, която помолила група хора с ниско самочувствие да си каже "Аз съм човек, който заслужава да бъде обичан". В края на упражнението участниците били по-убедени в ниското си самочувствие, а не изпитвали желание да се променят.

Ако щастието ви се струва неуловимо, защото чувствате нужда да бъдете човекът, който не сте, тогава се възползвайте от съвета на Рат. Радвайте се на това, в което сте добри и приемайте това, в което не ви бива - оценявайте всички качества, които притежавате, независимо дали ги намирате за полезни или не.



Теми   психология | съвети | щастие

Още по темата

Коментари

Зареждане






x

Ако не искаш да получаваш най-интересните статии, натисни тук.